Science Friction

Από τη στιγμή που ξυπνάμε και ξεκινάμε τη μέρα μας, η τριβή είναι ένας συνεχής σύντροφος. Σκεφτείτε το: κάθε φορά που κάνουμε ένα βήμα, που λέμε μια λέξη, που παίζουμε ένα παιχνίδι ή ακόμα και που βάζουμε τα ρούχα μας, βιώνουμε την τριβή. Κατά την οδήγηση οχημάτων και την οδήγηση ποδηλάτων, η τριβή εμφανίζεται μεταξύ των τροχών του οχήματος και της επιφάνειας πάνω στην οποία διέρχεται το όχημα. Εάν δεν υπήρχε, ένα όχημα δεν θα μπορούσε να κινηθεί ή να στρίψει. Βλέπετε, η τριβή είναι ένα αναγκαίο κακό. Ταυτόχρονα, η τριβή μπορεί επίσης να προκαλέσει φθορά στα ρούχα και τον εξοπλισμό μας και να μας επιβραδύνει. 

Η τριβή είναι ένα φυσικό φαινόμενο που συμβαίνει όταν υπάρχει επαφή μεταξύ δύο αντικειμένων. Εμφανίζεται λόγω της τραχύτητας των επιφανειών που έρχονται σε επαφή. Όλες οι επιφάνειες, όσο λείες και αν φαίνονται, σε μικροσκοπικό επίπεδο έχουν ατέλειες και τελικά τα μόρια στην επιφάνεια θα αλληλοεπιδράσουν μεταξύ τους.

Στις δραστηριότητες οι μαθητές θα κατασκευάσουν ένα όχημα στο ελεύθερο άκρο του οποίου θα στερεώσουν ένα δυναμόμετρο ώστε με βιωματικό τρόπο να εξερευνήσουν και να επαληθεύσουν τους παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η τριβή ολίσθησης, δηλαδή τη φύση των επιφανειών που βρίσκονται σε επαφή καθώς και την κάθετη αντίδραση του δαπέδου, καθώς και το γεγονός ότι είναι μια δύναμη η οποία αντιτίθεται στην κίνηση (ή την τάση για κίνηση). Αρχικά αλλάζοντας τους κινητήριους τροχούς και στη συνέχεια προσθέτοντας επιπλέον βάρος. Σε δεύτερη φάση, θα τροποποιήσουν ελαφρώς το όχημα που έχουν κατασκευάσει για να μελετήσουν την κυκλική κίνηση και να ανακαλύψουν τα χαρακτηριστικά της μεγέθη.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το πέρας των δραστηριοτήτων οι μαθητές θα είναι σε θέση να:

  • Ορίζουν τη στιγμιαία ταχύτητα ενός σώματος και να μπορούν να την ορίσουν και να τη διακρίνουν ως το διάστημα που διανύει ένα σώμα συναρτήσει του αντίστοιχου χρόνου
  • Να διερευνούν πειραματικά τους παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται/δεν εξαρτάται η τριβή ολίσθησης και να διατυπώνουν τον νόμο της
  • Να σχεδιάζουν τις δυνάμεις σωμάτων σε επαφή και να εξηγούν την προέλευσή τους
  • Να ορίζουν την ομαλή κυκλική κίνηση και να αναγνωρίζουν ότι σε αυτήν αλλάζει μόνο η κατεύθυνση και όχι το μέτρο της ταχύτητας
  • Να αναγνωρίζουν την περίοδο και την ακτίνα της τροχιάς ως μεγέθη που περιγράφουν την ομαλή κυκλική κίνηση

Πληροφορίες Προγράμματος

  • Τάξη:  Β’ Γυμνασίου
  • Αριθμός μαθημάτων: 1 μάθημα
  • Διάρκεια: 90′
  • Αριθμός μαθητών: ολόκληρη η τάξη
Lesson tags: 8. Γυμνάσιο, Γυμνάσιο Εκδρομές Σχολείων, Εκδρομές Σχολείων
Back to: Engineering