Φυσικές Επιστήμες

Το σκεπτικό πίσω από την δόμηση του προγράμματος Εργαστηρίου Δεξιοτήτων για τις Φυσικές Επιστήμες του Γυμνασίου είναι η μάθηση μέσα από το σχεδιασμό project εμπλουτισμένα με φυσικά νοήματα, η δημιουργία κατασκευών και ο διαμοιρασμός τους με τη μανθάνουσα κοινότητα. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της ενασχόλησης με εύχρηστα αντικείμενα και τεχνουργήματα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για τη νοηματοδότηση αφηρημένων εννοιών των Φυσικών επιστημών. Οι εμπλεκόμενοι μαθητές θα εντοπίσουν τις ισχυρές ιδέες που κρύβονται πίσω από καθημερινά φαινόμενα και θα χρησιμοποιήσουν εργαλεία από διαφορετικούς χώρους όπως της Πληροφορικής με το BBC micro:bit και μέσω της ενεργού εμπλοκής, του Learning by Doing,  του σχεδιασμού και του αναστοχασμού μέσα από τη συζήτηση θα χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους για να αναπτύξουν λύσεις σε ζητήματα τα οποία οι ίδιοι θα θέσουν.

Η πορεία των δραστηριοτήτων ξεκινά από την ενασχόληση με αυτούσιες κατασκευές οι οποίες είναι μελετημένες για την εμβάθυνση σε έννοιες του STEM και περιλαμβάνει σχεδιασμό και κατασκευή της διάταξης. Στη συνέχεια την τοποθέτηση και προγραμματισμό των εργαλείων Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που ενδέχεται να περιέχουν αισθητήρες και συσκευές μέτρησης και ανάδρασης από τις οποίες λαμβάνονται τα δεδομένα που θα πρέπει να επεξεργαστούν οι μαθητές γραφικά ή υπολογιστικά. Τέλος, με τη χρήση εννοιολογικού χάρτη θα αποτυπώσουν και θα μοιραστούν τα νοήματα που δόμησαν στη διάρκεια της ενασχόλησης τους. Στο πέρας του προγράμματος θα συνεργαστούν και θα μοιράσουν τα βήματα όλης της διδακτικής χρονιάς τροποποιώντας τα κατάλληλα, για να δημιουργήσουν ένα Rube Goldberg Machine το οποίο θα παρουσιάσουν με poster στη μαθησιακή τους κοινότητα. Με αυτό τον τρόπο η μάθηση γίνεται παιγνιώδης και η ομαδοσυνεργατική δράση αναδεικνύει τη μάθηση ως κοινωνική διαδικασία.

Η προστιθέμενη αξία του προγράμματος άπτεται στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και συγκεκριμένα:

  • Παρέχεται την εμπειρία της γνώσης που κατακτιέται κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής φάσης. Στη δόμηση των κατασκευών αναπτύσσονται ψυχοκινητικές δεξιότητες και η συζήτηση για την εύρεση λύσεων αναδεικνύει τη συνεργατική εμπλοκή όλων των μελών της ομάδας, αναδεικνύοντας τη μάθηση ως μια κοινωνική εμπειρία.
  • Ενθαρρύνεται η χρήση πολλαπλών αναπαραστάσεων για τα φυσικά μεγέθη τόσο κατά τη μέτρηση τους αλλά και την επικοινωνία των ευρημάτων τους
  • Ενσωματώνεται τη μάθηση σε ρεαλιστικά προβλήματα και συναφή πλαίσια με τα ενδιαφέροντα των μαθητών, με αυτό τον τρόπο ενισχύονται τα κίνητρα ενεργού εμπλοκής στη μαθησιακή διαδικασία
  • Μέσω της άμεσης ανατροφοδότησης και του χαμηλού διακυβεύματος στο λάθος λόγω ανθεκτικότητας και δυνατότητας επαναχρησιμοποίησης των διατάξεων ενθαρρύνεται η δημιουργικότητα, η ανάληψη ευθύνης και η ελευθερία στην διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης

Στόχος του προγράμματος

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν:

  1. Αναπτύσσουν λύσεις με τη χρήση της Ρομποτικής κατά την ενασχόληση με ζητήματα Φυσικών Επιστημών 
  2. Συστηματοποιούν τις διαδικασίες μέτρησης και καταγραφής μεγεθών που εμπλέκονται στα προβλήματα τους
  3. Αναδεικνύουν και Ταξινομούν έννοιες που εμπλέκονται σε οποιαδήποτε φαινόμενα της καθημερινότητας τους
  4. Φαντάζονται πρωτότυπες ιδέες για την επίλυση αυθεντικών προβλημάτων
  5. Αξιολογούν, αναθεωρούν και βελτιώνουν το σχεδιασμό τους στη διαδικασία κατασκευής ενός ομαδικού έργου ή μιας συλλογικής μαθησιακής δραστηριότητας
Lesson tags: Engineering-Εργαστήρια Δεξιοτήτων