Smart Weather and Power Lab
Το παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM προσφέρει στους μαθητές της Α’ Γυμνασίου την ευκαιρία να δημιουργήσουν μια μικρογραφία ενός πλήρως λειτουργικού ενεργειακού και μετεωρολογικού σταθμού, με όλα τα βασικά χαρακτηριστικά ενός αντίστοιχου πραγματικού συστήματος. Σκοπός του προγράμματος είναι να εισαγάγει τους μαθητές στις έννοιες της ανανεώσιμης ενέργειας, της μετεωρολογίας και της μεταξύ τους σχέσης μέσα από πρακτικές και βιωματικές δραστηριότητες.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές θα κατασκευάσουν και θα λειτουργήσουν:
- Ένα σύστημα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που αποτελείται από ανεμογεννήτρια και φωτοβολταϊκό πάνελ.
- Έναν μετεωρολογικό σταθμό, ο οποίος θα μετρά ταχύτητα και διεύθυνση ανέμου, ύψος βροχής, θερμοκρασία, υγρασία πίεσης και φωτεινότητα.
- Ένα σύστημα μετάδοσης δεδομένων μέσω WiFi, ώστε οι μετρήσεις να αποστέλλονται σε μια cloud πλατφόρμα για επεξεργασία και γραφική απεικόνιση.
Οι μαθητές θα κατασκευάσουν βήμα-βήμα το σύστημα, συναρμολογώντας ηλεκτρονικά και μηχανικά μέρη, προγραμματίζοντας τη συλλογή, μετάδοση και ανάλυση των δεδομένων και μαθαίνοντας τη σχέση των μετεωρολογικών μετρήσεων με το κλίμα και την απόδοση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Οι μαθητές θα μάθουν να σχεδιάζουν μέρη του σταθμού τα οποία μπορούν να δημιουργηθούν με 3D printing ή και laser cutting.
Η διάρκεια του προγράμματος είναι 24 εβδομάδες, με 24 δραστηριότητες των 1,5 ωρών η καθεμία. Κάθε δραστηριότητα επικεντρώνεται στην κατασκευή ενός υποσυστήματος, ακολουθώντας μια σταδιακή και δομημένη εκπαιδευτική προσέγγιση.
Διαθεματικές Γνώσεις
- Φυσική: Τριβή, Ταχύτητα, Δύναμη, Νόμοι της Μηχανικής
- Τεχνολογία: Περίπλοκες Μηχανές, Αυτόματες Ρομποτικές Κατασκευές
- Μηχανική: Νοητικά Δίπολα – Στατικότητα ή Ευέλικτη Δόμηση, Δύναμη ή Ταχύτητα
- Μαθηματικά: Σύνθετες Αριθμητικές Πράξεις, Αναζήτηση Μοτίβων, Αλγόριθμοι & Απλός Προγραμματισμός
Θεματικές Ενότητες
Ενότητα 1η: Εισαγωγή στα ρομπότ & τις ρομποτικές κατασκευές, απλές μηχανές και μηχανισμοί
Ενότητα 2η: Εξοικείωση με το προγραμματιστικό περιβάλλον του Scratch, κίνηση κατασκευών μέσω κινητήρα και τηλεχειρισμός τους
Ενότητα 3η: Εισαγωγή στους αισθητήρες και στον αυτοματισμό, επιλογή τηλεχειρισμού ή αυτονομίας ρομποτικών κατασκευών
Ενότητα 4η: Εξοικείωση στη χρήση απλών αλγόριθμων στον προγραμματισμό της αυτονομίας των ρομποτικών κατασκευών (αποφάσεις, επαναλήψεις, τελεστές, μεταβλητές)
Ενότητα 5η: Εφαρμογή δεξιοτήτων στην κατασκευή «προχωρημένων» ρομποτικών κατασκευών