Πρόλογος του Προέδρου του STEM Education
Ολοκληρώνονται δέκα χρόνια από τη στιγμή που εκατοντάδες μαθητές από όλη τη χώρα ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα μας και έλαβαν μέρος στο 1ο Πανελλήνιο διαγωνισμό STEM με θέμα « Η Δική μου Πόλη»
Τη φετινή χρονιά ο διαγωνισμός έχει θέμα τη «Μεσόγειο θάλασσα Πηγή Ζωής και Πολιτισμού» Ένα αφιέρωμα πολιτισμού και μελέτης της θάλασσας που μας περιβάλει με σκοπό η μαθητική κοινότητα να καταστεί ο θεματοφύλακας της ποιότητας της Μεσογείου
Στα 10 χρόνια που έχουμε διανύσει έως και σήμερα ο διαγωνισμός γιγαντώθηκε με αποτέλεσμα πρώτα οι διαγωνιζόμενοι να λαμβάνουν μέρος στην έδρα της κάθε γεωγραφικής περιφέρειας της χώρας μας και στη συνέχεια αυτοί που προκρίνονται να λαμβάνουν μέρος στο Πανελλήνιο διαγωνισμό
Τα πιο σημαντικά στοιχεία του διαγωνισμού είναι
- Η πορεία προς το διαγωνισμό. Οι ομάδες έχουν στη διάθεσή τους έξι μήνες να προετοιμαστούν και να παρουσιάσουν τα έργα τους στηριγμένοι στη θεματολογία του διαγωνισμού
- Ο τρόπος που οι μαθητές δημιουργούν ομάδες, ο ρόλος του προπονητή μέντορα, ο ρόλος των γονιών και η διαχείριση του χρόνου τους
- Η εκπαίδευση των ομάδων και κυρίως των προπονητών εντελώς δωρεάν.
- Η ανάλυση του θέματος του διαγωνισμού, η ανταλλαγή απόψεων, η διαχείριση των πηγών για την εμβάθυνση του θέματος, η απόφαση της ομάδος και τελικά η υλοποίηση της ιδέας της ομάδος με την ανάληψη ρόλων και καθηκόντων από το κάθε μέλος της ομάδος
- Η διάδοση της γνώσης από εκπαιδευτικούς σε εκπαιδευτικούς εντελώς δωρεάν σε αέναο κύκλο από διαγωνισμό σε διαγωνισμό
Αποτελεί έναν μοναδικό τρόπο για να κατανοήσουν οι μικροί μαθητές τις φυσικές επιστήμες, τον προγραμματισμό και τους αυτοματισμούς, να μάθουν να σκέφτονται ως μηχανικοί, να αναπτύξουν την ικανότητά τους στην επίλυση προβλημάτων και να διευρύνουν τη δημιουργικότητά τους καθιστώντας τους μαθητές κοινωνούς και ενεργούς πολίτες . Τελικά οι συμμετέχοντες και κυρίως οι μαθητές να αποκτήσουν Αυτοπεποίθηση μέσα από τη γνώση
Ο διαγωνισμός βάζει τα θεμέλια έχοντας ενιαίο θέμα για όλες τις ηλικίες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης κατανόησης σημαντικών κεφαλαίων της Φυσικής, των Μαθηματικών και της Μηχανικής όπως
● Η εισαγωγή των απλών μηχανών
● Η εισαγωγή των μετρήσεων στο Δημοτικό.
Ολοκληρώνονται δέκα χρόνια ενεργούς παρουσίας στη εκπαιδευτική κοινότητα έχοντας καταστεί αυτή η προσπάθεια μας η μεγαλύτερη μαθητική εκδήλωση η οποία ουσιαστικά
- συμπληρώνει το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών
- εισάγει τη μεθοδολογία SΤΕΜ στην εκπαιδευτική διαδικασία
- εφαρμόζει και διαχέει τη γνώση σε κάθε σημείο της χώρας μας
Με την ενεργό συμπαράσταση του στρατηγικού μας συνεργάτη COSMOTE έχουμε εξοπλίσει δεκάδες Δημοτικά σχολεία και έχουμε εκπαιδεύσει εκατοντάδες εκπαιδευτικούς δωρεάν πρωτοφανές γεγονός στη πατρίδα μας
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός υποστηρίζει το STEM ως μεθοδολογία για την υποχρεωτική εκπαίδευση και καθορίζει τους τρόπους με τους οποίους οι μαθητές θα αποκτήσουν τις δεξιότητες του 21ου αιώνα. Καλείται η εκπαιδευτική κοινότητα -από το Νηπιαγωγείο έως και το Γυμνάσιο- με τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό να ανταποκριθεί στη σύγκλιση της Ελλάδας με τις ανεπτυγμένες τεχνολογικά χώρες γεγονός που πιστοποιεί η ποιότητα των έργων εκατοντάδων μαθητών από όλη τη χώρα
Ιωάννης Σομαλακίδης
Παράλληλα, στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Διαγωνισμού STEM, θα διεξαχθούν δωρεάν σεμινάρια κατάρτισης των προπονητών των ομάδων που θα συμμετάσχουν στον διαγωνισμό. Τα εκπαιδευτικά σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν εξ αποστάσεως.
Θέμα: Μεσόγειος πηγή ζωής και πολιτισμού
Η Μεσόγειος είναι μία διηπειρωτική θάλασσα, προέκταση του Ατλαντικού. “Χωρίζει” την Ευρώπη από την Αφρική και συνορεύει με τα παρακάτω κράτη: Ισπανία, Γαλλία, Μονακό, Ιταλία, Μάλτα, Σλοβενία, Κροατία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Μαυροβούνιο, Αλβανία, Ελλάδα, Τουρκία, Κύπρος, Συρία, Λίβανος, Ισραήλ, Παλαιστίνη, Αίγυπτος, Λιβύη, Τυνησία, Αλγερία και το Μαρόκο
Καλύπτει 2,510,000 τετραγωνικά χιλιόμετρα και περιλαμβάνει πάνω από 10.000 νησιά, στα οποία κατοικούν περισσότεροι από 15.000.000 άνθρωποι. Το όνομα της χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά τον 3ο αιώνα από τους Λατίνους, και συγκεκριμένα τον Σολίνο, που την ονομάζει χαρακτηριστικά «Mare Mediterraneum» δηλαδή θάλασσα μεταξύ δύο Ηπείρων. Όσο για τον ελληνικό όρο «Μεσόγειος» προέρχεται από τον γεωγράφο – επίσκοπο Αθηνών Μελέτιο Β΄.
Χαρακτηριστικό της μεσογείου είναι το βαθύ μπλε χρώμα της, το οποίο και οφείλεται στην μη ανάπτυξη φυτών, λόγω της έλλειψης θρεπτικών συστατικών. Η στέρηση αυτή όμως δεν συνεπάγεται και έλλειψη βιοποικιλότητας, καθώς στα νερά της συναντώνται πάνω από 12.000 είδη, το ⅓ από τα οποία είναι ενδημικά, όπως η χελώνα Καρέτα καρέτα & η μεσογειακή φώκια.
Δεν αποκαλείται άδικα “εκκολαπτήριο του δυτικού πολιτισμού”, καθώς λόγω των πολιτισμικών ανταλλαγών που συνέβησαν εξαιτίας του εμπορίου, στα παράλια της αναπτύχθηκαν μερικοί από τους μεγαλύτερους πολιτισμούς. Έτσι γνώρισαν μεγάλη άνθηση τόσο οι τέχνες, όσο και οι επιστήμες, όπως αυτή της αστρονομίας και των μαθηματικών..
Μέχρι και σήμερα, η Μεσόγειος παραμένει ένα αναπόσπαστο κομμάτι του παγκόσμιου εμποριου, της ναυτιλίας και φυσικά του τουρισμού. Γι αυτό και είναι επιτακτική η ανάγκη να βρούμε τρόπους να την προστατεύσουμε
ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής απευθύνεται σε μαθητές όλων των σχολικών βαθμίδων από όλη την Ελλάδα. Για κάθε βαθμίδα τίθενται διαφορετικοί εκπαιδευτικοί στόχοι, κι ως εκ τούτου διαφορετικές διαγωνιστικές κατηγορίες και διαγωνιστικά κριτήρια.
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ
«Μεσόγειος θάλασσα Πηγή Ζωής και Πολιτισμού»
(Ανοιχτή κατηγορία) | Α’- Δ’ Δημοτικού
«Μεσόγειος θάλασσα Πηγή Ζωής και Πολιτισμού» | Γ’-ΣΤ’ Δημοτικού
Παράλληλη κατηγορία Δημοτικού «Ποδόσφαιρο 2×2»
REGULAR ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Αρχάριοι – Προχωρημένοι
Ηλικίες 10-16 ετών
Η φετινή δοκιμασία έχει ως βασικό στόχο τη σύνδεση της αφηρημένης επιστημονικής γνώσης με την καθημερινότητα των μαθητών/τριών και την επισήμανση της σπουδαιότητας του ρόλου των αρχών της μηχανικής στο σύγχρονο τρόπο ζωής. Σημαντική είναι επίσης η κατανόηση της ιστορικής πορείας διαμόρφωσης αυτού του τρόπου ζωής και της σημαντικής θέσης που κατέχει σε αυτή τη διαδικασία η εφεύρεση των απλών μηχανών. Τα παραπάνω επιδιώκεται να επιτευχθούν μέσω της ανάδειξης των σχέσεων αφηρημένων επιστημονικών εννοιών όπως «δύναμη», «κίνηση», «τριβή», «πίεση» με τις αρχές λειτουργίας των απλών μηχανών και την ανάγκη των ανθρώπων να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη.
Και οι έξι απλές μηχανές που περιλαμβάνονται στη δοκιμασία (σφήνα, κεκλιμένο επίπεδο, μοχλός, τροχός και τροχαλία) έχουν χρησιμοποιηθεί για χιλιάδες χρόνια, και η φυσική πίσω από αρκετές από αυτές ποσοτικοποιήθηκε από τον Έλληνα φιλόσοφο Αρχιμήδη (περίπου 287–212 π.Χ.). Όταν χρησιμοποιούνται μαζί και συνδυάζονται, αυτές οι μηχανές μπορούν να δημιουργήσουν ένα ακόμη μεγαλύτερο μηχανικό πλεονέκτημα για τον άνθρωπο, όπως στην περίπτωση ενός ποδηλάτου ή ενός αυτοκινήτου.
«Μεσόγειος θάλασσα Πηγή Ζωής και Πολιτισμού» | Kατηγορία Regular Αρχάριοι & Προχωρημένοι
ΓΥΜΝΑΣΙΟ
Φωτορύπανση: “Light Pollution” | Κατηγορία Γυμνασίου
Φόρμα Εγγραφής
(**Ο αριθμός συμμετοχών ισοδυναμεί με τον αριθμό των ομάδων που θέλετε να δηλώσετε. Σε δεύτερο χρόνο θα χρειαστεί να ανεβάσετε το έντυπο γονικής συγκατάθεσης και να το προσθέσετε στη φόρμα σας συμπληρωμένο, ένα για κάθε μαθητή/τρια.)