Βαθμίδα Γυμνασίου

Η φετινή δοκιμασία έχει ως βασικό στόχο τη σύνδεση της αφηρημένης επιστημονικής γνώσης  με την καθημερινότητα των μαθητών/τριών και την επισήμανση της σπουδαιότητας του ρόλου των αρχών της μηχανικής στο σύγχρονο τρόπο ζωής. Σημαντική είναι επίσης η κατανόηση της ιστορικής πορείας διαμόρφωσης αυτού του τρόπου ζωής και της σημαντικής θέσης που κατέχει σε αυτή τη διαδικασία η εφεύρεση των απλών μηχανών. Τα παραπάνω επιδιώκεται να επιτευχθούν μέσω της ανάδειξης των σχέσεων αφηρημένων επιστημονικών εννοιών όπως «δύναμη», «κίνηση», «τριβή», «πίεση» με τις αρχές λειτουργίας των απλών μηχανών και την ανάγκη των ανθρώπων να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη.

Kατηγορία Γυμνασίου: «Μεσόγειος, πηγή ζωής και πολιτισμού»

Στη Μεσόγειο ζουν κατά μέσο όρο 450 εκατ. άνθρωποι, ενώ υπολογίζεται ότι μέχρι το 2025 ο αριθμός αυτός θα έχει φτάσει τα 520 εκατ., εκ των οποίων τα 150 θα είναι συγκεντρωμένα σε παράκτιες περιοχές ή κοντά σε αυτές. Επιπλέον, η Μεσόγειος είναι ένας δημοφιλής τουριστικός προορισμός, που κάθε χρόνο προσελκύει περίπου 200 εκατ. επισκέπτες.

Η περιοχή της Μεσογείου έχει χαρακτηριστεί από τους επιστήμονες ως hotspot της κλιματικής αλλαγής. Περιοχές της νότιας Ευρώπης, της δυτικής Ασίας και της βόρειας Αφρικής απειλούνται από τη θαλάσσια ρύπανση, τις πυρκαγιές, τις υψηλές θερμοκρασίας και τα έντονα καιρικά φαινόμενα.

Η διακυβερνητική επιτροπή του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή αναγνωρίζει πολλαπλές απειλές για την περιοχή της Μεσογείου σε σχέση με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής:

  1. Φονικοί καύσωνες:
    • Τα κύματα καύσωνα αυξάνονται λόγω της κλιματικής αλλαγής, προκαλώντας ασθένειες και θανάτους, ιδίως στις πόλεις λόγω των πολιτικών της αστικοποίησης.
  2. Απειλές για τη γεωργική παραγωγή:
    • Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει αρνητικά τις καλλιέργειες στη Μεσόγειο, οδηγώντας σε φτώχεια στη συγκομιδή ζωοτροφών, σιτηρών και κηπευτικών λόγω ξηρασίας.
  3. Νερό και πολιτική:
    • Η κλιματική αλλαγή προκαλεί ελλείψεις νερού, με προβλεπόμενη μείωση των αποθεμάτων νερού και διαθεσιμότητας υδάτων στη βόρεια Αφρική.
  4. Άνοδος της στάθμης θάλασσας:
    • Η στάθμη της θάλασσας αυξάνεται, απειλώντας παράκτιες περιοχές και πόλεις, με δυνητικές επιπτώσεις σε γεωργία, αλιεία, τουρισμό και παράκτια οικοσυστήματα.
  5. Θαλάσσια ρύπανση:
    • Η Μεσόγειος είναι μια από τις πιο ρυπασμένες θάλασσες στην Ευρώπη, με χιλιάδες τόνους απορριμμάτων που πλήττουν τα θαλάσσια είδη και υποβαθμίζουν τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

Οι παραπάνω προβληματισμοί υπογραμμίζουν τη σοβαρότητα της κλιματικής αλλαγής στη Μεσόγειο και την ανάγκη για δράση σε πολλούς τομείς όπως η προσαρμογή στην αλλαγή του κλίματος, η βελτίωση της βιώσιμης γεωργίας και η αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης.

Διαβάστε την αναλυτική περιγραφή της πρόκλησης, των κανόνων και της βαθμολογίας.

Κατεβάστε το σχετικό αρχείο PDF πατώντας εδώ

Επιλέξτε μία ή περισσότερες από τις απειλές για την περιοχή της Μεσογείου, αναζητήστε πληροφορίες και δημιουργήστε το δικό σας αυτόνομο σύστημα που θα βοηθήσει στην συλλογή κλιματικών δεδομένων.

Το σύστημα σας θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα συλλογής δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, τα οποία εφόσον απαιτείται θα επεξεργάζεται με σκοπό την εξαγωγή αξιόπιστης πληροφορίας η οποία και θα μεταδίδεται ασύρματα και θα προβάλλεται σε ένα άλλο σύστημα ή Η/Υ.

  • Η ομάδα αποτελείται από:
  • Τον προπονητή (άνω των 20 ετών)
  • 3-6 μαθητές Γυμνασίου (12 έως και 15 ετών κατά το τρέχων σχολικό/ακαδημαϊκό έτος)

Κάθε ομάδα οφείλει να παραδώσει το αργότερο 10 ημέρες πριν την ημέρα του διαγωνισμού portfolio
που θα περιλαμβάνει:

  • Αναφορά σε μορφή PDF
  • Βίντεο συνολικής διάρκειας μέχρι 2 λεπτά

Η ομάδα προσέρχεται την προβλεπόμενη ημερομηνία και ώρα στον αγωνιστικό χώρο και εγκαθιστά το έργο της στο χώρο που θα τους υποδειχθεί από το διοργανωτή. Θα πρέπει να έχει προετοιμαστεί ώστε να παρουσιάσει το έργο της (συμπεριλαμβανομένου του αυτόνομου συστήματος σε λειτουργία) σε τουλάχιστον δύο επιτροπές κριτών αλλά και σε άλλες ομάδες και επισκέπτες

Δωρεάν webinars για προπονητές στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2024

Φόρμα Εγγραφής

(**Ο αριθμός συμμετοχών ισοδυναμεί με τον αριθμό των ομάδων που θέλετε να δηλώσετε. Μπορείτε παρακάτω να βρείτε το έντυπο γονικής συγκατάθεσης και να το προσθέσετε στη φόρμα σας συμπληρωμένο, ένα για κάθε μαθητή. Το έντυπο θα το έχετε μαζί σας και την ημέρα του διαγωνισμού εκτυπωμένο για να το καταθέσετε στους υπεύθυνους.)