Βαθμίδα Δημοτικού|Α’- Δ’

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2024 έχει τρεις κατηγορίες για μαθητές Δημοτικού:

Η Ανοικτή Κατηγορία Δημοτικού πλέον χωρίζεται σε δύο ηλικιακές ομάδες:

  1. Πρώτες τάξεις Δημοτικού (Α’ – Δ’) Οι απλές μηχανές ενώνουν τη Μεσόγειο Θάλασσα 
  2. Τελευταίες τάξεις Δημοτικού (Γ’ – ΣΤ’) Μεσόγειος, πηγή ζωής και πολιτισμού
  • Παράλληλη Κατηγορία «Ποδόσφαιρο 2×2», για μαθητές  Γ’ – Δ’ Δημοτικού

Σκοπός για το Δημοτικό είναι οι μαθητές να αναπτύξουν την ικανότητά τους για ενεργή συμμετοχή σε ομάδες αναλαμβάνοντας συγκεκριμένους ρόλους, να εξοικειωθούν με τη διαδικασία επίλυσης προβλήματος και να εξερευνήσουν εμπράκτως τις έννοιες της μηχανικής και του αλγοριθμικού τρόπου σκέψης που σχετίζονται με τη δημιουργία και τον προγραμματισμό ρομποτικών κατασκευών, χρησιμοποιώντας το δωρεάν λογισμικό Scratch του ΜΙΤ. Με αυτόν τον τρόπο ο διαγωνισμός εξοικειώνει τους μαθητές με το θεμελιώδες κεφάλαιο των «απλών μηχανών», εμπλουτίζοντας έτσι τους διδακτικούς στόχους του Προγράμματος Σπουδών.

Ανοικτή κατηγορία Δημοτικού «Οι απλές μηχανές ενώνουν τη Μεσόγειο Θάλασσα» | Α’ – Δ’ Δημοτικού

Η Μεσόγειος θάλασσα ήταν κοιτίδα του πολιτισμού από τα αρχαία χρόνια. Οι προϊστορικοί λαοί, έμποροι και θαλασσοπόροι, ξεκίνησαν να εξερευνούν τη θάλασσα, να ιδρύουν αποικίες, να διηγούνται ιστορίες από τους άλλους λαούς. Μυθικοί ήρωες, όπως ο Οδυσσέας περιδιάβηκαν τη Μεσόγειο, με περιπέτειες που ακόμα τραγουδιούνται. Αλλά και στη διάρκεια της ιστορίας, θρυλικά λιμάνια, όπως ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, οι Συρακούσες, η Μασσαλία, η Αλεξάνδρεια, η Λάρνακα έζησαν χρόνια ακμής, με ναυτικούς να πηγαινοέρχονται, κουβαλώντας εμπορεύματα από την άκρη της γης. Τα μέρη από τα οποία έρχονταν τα καράβια ήταν ολοένα και πιο μακριά, τα καράβια ολοένα και μεγάλωναν, και κάποια στιγμή κατάφεραν να ξεπεράσουν τα στενά του Γιβραλτάρ και να βγουν στον ωκεανό, να ανακαλύψουν νέους κόσμους.

Όταν δε άνοιξε η διώρυγα του Σουέζ, ακόμα περισσότερα πλοία διέσχιζαν τα νερά της, για να φτάσουν σε χώρες μακρινές. Μαζί τους συχνά έπαιρναν μετανάστες ντόπιους νέους και νέες, που ήλπιζαν να χτίσουν μια καλύτερη ζωή κάπου αλλού.

Δεν ήταν όμως οι επαφές μεταξύ των πόλεων πάντα ειρηνικές. Γνώρισε πολέμους, θρυλικές ναυμαχίες, διάσημα ναυάγια, που επηρέασαν το γεωστρατηγικό γίγνεσθαι της περιοχής. Από την εφεύρεση του μοχλού για την προστασία των Συρακουσών, έως τα τάγματα ιπποτών της Μάλτας και της Ρόδου κατά τις σταυροφορίες, την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης από τους Ενετούς, τους πολέμους μεταξύ των αυτοκρατοριών του 19ου αιώνα, αλλά και του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου, η ιστορία της είναι μεγάλη. 

Ο γεωφυσικός χάρτης της Μεσογείου παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, με μεγάλα σεισμικά ρήγματα σε πολλά σημεία της. Ενδιαφέρον έχουν και τα οικοσυστήματά της. Η λεκάνη της Μεσογείου είναι το τρίτο πλουσιότερο σύστημα στον κόσμο από άποψη φυτικής βιοποικιλότητας (25.000 είδη) και μιας από τις σημαντικότερες περιοχές της Γης για ενδημικά φυτά. Η Μεσόγειος Θάλασσα, αν και αντιπροσωπεύει ένα μικρό μέρος των ωκεανών του πλανήτη, κατοικείται από ένα ασυνήθιστα πλούσιο και ποικίλο σύνολο οργανισμών. Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αποθέματα θαλάσσιας και παράκτιας βιοποικιλότητας, με το 28% των ενδημικών ειδών και το 7,5% της θαλάσσιας πανίδας παγκοσμίως και το 18% της θαλάσσιας χλωρίδας της. Περίπου το ένα τρίτο της Μεσογειακής πανίδας είναι είδη ενδημικά.

Όμως, μην ξεχνάτε την ανθρωπογενή παρέμβαση, που μπορεί να οφείλεται στην υπερεκμετάλλευση, τον τουρισμό και τη ρύπανση. Για το λόγο αυτό, πολλές περιοχές έχουν χαρακτηριστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως προστατευόμενες περιοχές Natura.

Σε μια εποχή, που η κλιματική αλλαγή έχει γίνει σαφής, με δασικές πυρκαγιές να ταλαιπωρούν τη Μεσόγειο κάθε καλοκαίρι, τον τουρισμό να ανεβαίνει, και η τοπική πανίδα και χλωρίδα να πρέπει να προστατευτεί, δημιουργήστε το δικό σας αειφόρο project, χρησιμοποιώντας τις απλές μηχανές.

Μην ξεχνάτε, ότι έχουμε 17 στόχους ως το 2030 για να αλλάξουμε τον κόσμο μας! 

Στόχος – Θεματικές

Η ομάδα σας χρειάζεται να εργαστεί πάνω σε ένα project με τουλάχιστον 3 μηχανισμούς οι οποίοι να χρησιμοποιούν απλές μηχανές και ηλεκτρικό κινητήρα συνδεμένο με τη μπαταριοθήκη που περιγράφεται στα υλικά εξοπλισμού

Επειδή η συγκεκριμένη κατηγορία δεν περιλαμβάνει τη χρήση αυτοματισμών, τα έργα των μαθητών θα πρέπει να δίνουν λύσεις  εκτός της λογικής των «έξυπνων πόλεων». Ο στόχος 11 από τους 17 στόχους της UNESCO για την αειφόρο ανάπτυξη για τις πράσινες και βιώσιμες πόλεις. Πιο συγκεκριμένα για το σχεδιασμό μιας βιώσιμης πόλης λαμβάνονται υπόψη οι κοινωνικές, οι οικονομικές, περιβαλλοντικές επιπτώσεις, οι συνθήκες διαβίωσης των πολιτών και η συμβίωση τους με την χλωρίδα και τη πανίδα της περιοχής. Τέλος, ο σχεδιασμός αυτός δεν θα πρέπει να στερεί από τις μελλοντικές γενιές να έχουν την ευκαιρία να συνεχίσουν αυτή τη προσπάθεια. 

Η υποδομή των πόλεων, όπως τα κτίρια, τα δίκτυα παροχών (ηλεκτρικής ενέργειας, νερού, τηλεπικοινωνιών, αποχέτευση), η ασφάλεια, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το δίκτυο ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων, οι χώροι ευεξίας και αναψυχής είναι θέματα που μπορείτε να μελετήσετε και να αναπαραστήσετε. Η ποιοτική εκπαίδευση (στόχος 4 της UNESCO) είναι παρούσα μέσα από το σχολείο, τις βιβλιοθήκες και τα τοπικά μουσεία.

Οι Μηχανισμοί σας θα πρέπει να είναι εφαρμογές και να λύνουν κάποιο υπάρχον πρόβλημα σε έναν ή περισσότερους από τους παραπάνω στόχους της UNESCO (3, 4, 6, 7, 9, 12 και 13) για τη βιώσιμη ανάπτυξη ειδικά στα αστικά κέντρα. 

Ο στόχος 17 για τη συνεργασία όλων μας (πολιτείας και πολιτών) είναι σημαντικό να γίνει κατανοητός από τα παιδιά και να φαίνεται στη λύση που θα προτείνουν.

Διαβάστε την αναλυτική περιγραφή της πρόκλησης, των κανόνων και της βαθμολογίας.
Βρείτε το σχετικό PDF πατώντας εδώ.
Έχετε απορίες σχετικά με τους κανόνες ή με τη διαγωνιστική διαδικασία;

Επισκεφθείτε το forum των προπονητών και θέστε τις ερωτήσεις σας στους υπεύθυνους των κατηγοριών!

Δωρεάν webinars για προπονητές στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Διαγωνισμού STEM & Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2023 

Ανοικτή κατηγορία Δημοτικού «Οι απλές μηχανές ενώνουν τη Μεσόγειο Θάλασσα»| Α’ – Δ’ Δημοτικού

 

 

Φόρμα Εγγραφής

(**Ο αριθμός συμμετοχών ισοδυναμεί με τον αριθμό των ομάδων που θέλετε να δηλώσετε. Σε δεύτερο χρόνο θα χρειαστεί να ανεβάσετε το έντυπο γονικής συγκατάθεσης και να το προσθέσετε στη φόρμα σας συμπληρωμένο, ένα για κάθε μαθητή/τρια.)