Physical computing and Python

Engineering & Coding

In this program, students explore the world of science and electronics, understand and verify through measurement the laws of physics (Physical Computing). Through exciting projects, they gain valuable skills and inspiration to explore science and technology further. The vehicle for students to achieve this is the Python programming language, a beginner-friendly language widely used in the world of robotics.

Initially, they learn the basics of Python. Then, they create simple programs for the micro:bit, taking advantage of its built-in functions. As they progress, they become familiar with electronics using expansion boards on the micro:bit. They learn to connect and program sensors, LEDs and motors, creating smart moving robots and developing fun applications.

During the project, students will build systems, learn to program in Python for microcontrollers, a beginner-friendly language widely used in the world of automation. They will also understand physical phenomena and quantities using circuits and sensors.

Objectives of the program

By the end of the program, students will be able to:

  • Program using the Python programming language
  • Understand the operation of simple circuits
  • Understand physical quantities
  • Understand how to understand the functions of a circuit diagram and how to understand the functions of a circuit
  • Recognize the physical properties of natural phenomena and understand the physical environment

Program Info

  • Age: 13-14 years old
  • Number of courses: 24
  • Duration: 90′
  • Number of students: 12

Διαθεματικές Γνώσεις


  • Φυσική: Τριβή, Ταχύτητα, Δύναμη, Νόμοι της Μηχανικής
  • Τεχνολογία: Περίπλοκες Μηχανές, Αυτόματες Ρομποτικές Κατασκευές
  • Μηχανική: Νοητικά Δίπολα – Στατικότητα ή Ευέλικτη Δόμηση, Δύναμη ή Ταχύτητα
  • Μαθηματικά: Σύνθετες Αριθμητικές Πράξεις, Αναζήτηση Μοτίβων, Αλγόριθμοι & Απλός Προγραμματισμός

Θεματικές Ενότητες


Ενότητα 1η: Εισαγωγή στα ρομπότ & τις ρομποτικές κατασκευές, απλές μηχανές και μηχανισμοί

Ενότητα 2η: Εξοικείωση με το προγραμματιστικό περιβάλλον του Scratch, κίνηση κατασκευών μέσω κινητήρα και τηλεχειρισμός τους

Ενότητα 3η: Εισαγωγή στους αισθητήρες και στον αυτοματισμό, επιλογή τηλεχειρισμού ή αυτονομίας ρομποτικών κατασκευών

Ενότητα 4η: Εξοικείωση στη χρήση απλών αλγόριθμων στον προγραμματισμό της αυτονομίας των ρομποτικών κατασκευών (αποφάσεις, επαναλήψεις, τελεστές, μεταβλητές)

Ενότητα 5η: Εφαρμογή δεξιοτήτων στην κατασκευή «προχωρημένων» ρομποτικών κατασκευών

Lesson tags: b2b-programs, Γυμνάσιο STEM Alive Coding
Back to: Engineering