Βαθμίδα Δημοτικού|Α’- Δ’ 2025

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2025 έχει τέσσερις κατηγορίες για μαθητές Δημοτικού:

Η Ανοικτή Κατηγορία Δημοτικού πλέον χωρίζεται σε δύο ηλικιακές ομάδες:

  1. Πρώτες τάξεις Δημοτικού (Α’ – Δ’) Μικροί πρωτοπόροι στον Άρη χρησιμοποιούν απλές μηχανές! 
  2. Τελευταίες τάξεις Δημοτικού (Γ’ – ΣΤ’)
  • Παράλληλη Κατηγορία «Ποδόσφαιρο 2×2», για μαθητές  Γ’ – Δ’ Δημοτικού
  • Παράλληλη Κατηγορία «BaSTEAMball», για μαθητές  Γ’ – ΣΤ’ Δημοτικού

Σκοπός για το Δημοτικό είναι οι μαθητές να αναπτύξουν την ικανότητά τους για ενεργή συμμετοχή σε ομάδες αναλαμβάνοντας συγκεκριμένους ρόλους, να εξοικειωθούν με τη διαδικασία επίλυσης προβλήματος και να εξερευνήσουν εμπράκτως τις έννοιες της μηχανικής και του αλγοριθμικού τρόπου σκέψης που σχετίζονται με τη δημιουργία και τον προγραμματισμό ρομποτικών κατασκευών, χρησιμοποιώντας το δωρεάν λογισμικό Scratch του ΜΙΤ. Με αυτόν τον τρόπο ο διαγωνισμός εξοικειώνει τους μαθητές με το θεμελιώδες κεφάλαιο των «απλών μηχανών», εμπλουτίζοντας έτσι τους διδακτικούς στόχους του Προγράμματος Σπουδών.

OPEN Kατηγορία Δημοτικού «Μικροί πρωτοπόροι στον Άρη χρησιμοποιούν απλές μηχανές! » | Α’ – Δ’ Δημοτικού

Από τα αρχαία χρόνια, ο άνθρωπος παρατηρούσε το νυχτερινό ουρανό και προσπαθούσε να τον ερμηνεύσει με τα μέσα που διέθετε. Μόλις τα τελευταία 70 χρόνια η ανθρωπότητα ανέπτυξε την κατάλληλη τεχνολογία για να οργανώσει διαστημικές αποστολές, ενώ, πλέον, η αποστολή ανθρώπων στη Σελήνη ή τον Άρη, με σκοπό τον εποικισμό, φαντάζει πολύτως ρεαλιστική.

Για την υλοποίηση της δημιουργίας αποικιών σε άλλα ουράνια σώματα, καθίσταται αναγκαία η ανάπτυξη τεχνολογιών που να συνδυάζουν την αειφορία με την αξιοποίηση των φυσικών πόρων του εκάστοτε ουράνιου σώματος. Ενδεικτικά, για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας απαιτείται η αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών, ενώ ανάλογες προκλήσεις ισχύουν και για τη βελτιστοποίηση της αγροτικής παραγωγής υπό αντίξοες συνθήκες.

Με τον τρόπο αυτό, η διαστημική τεχνολογία μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση των συνθηκών ζωής και στον πλανήτη μας, καθώς πολλές από τις καινοτομίες που αναπτύσσονται για το διάστημα βρίσκουν εφαρμογή στην καθημερινότητά μας, από την υγεία και τη γεωργία μέχρι την ενέργεια και το περιβάλλον. Για παράδειγμα, τα συστήματα καθαρισμού του νερού, που αρχικά σχεδιάστηκαν για διαστημόπλοια, σήμερα χρησιμοποιούνται σε περιοχές που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε καθαρό νερό. Αυτό συνδέεται με τον Στόχο 6 της αειφόρου ανάπτυξης, που αφορά την εξασφάλιση καθαρού νερού για όλους. Τα φίλτρα αέρα χρησιμοποιούνται σε νοσοκομεία και σχολεία για να διατηρείται η ατμόσφαιρα καθαρή, συμβάλλοντας στη βελτίωση της δημόσιας υγείας και στον Στόχο 3 της αειφόρου ανάπτυξης για καλή υγεία και ευημερία.

Επιπλέον, οι τεχνολογίες καλλιέργειας τροφίμων σε περιορισμένους χώρους, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή τροφίμων σε περιοχές με δύσκολες κλιματικές συνθήκες, συμβάλλοντας έτσι στον Στόχο 2 για την εξάλειψη της πείνας, αλλά και να ενισχύει την αστική γεωργία στη Γη, επιτρέποντας την καλλιέργεια τροφίμων σε πόλεις και περιοχές με περιορισμένο χώρο. Αυτό σχετίζεται με τον Στόχο 11 για βιώσιμες πόλεις και κοινότητες.

Ακόμη, τα υλικά που δημιουργήθηκαν για να προστατεύσουν τους αστροναύτες από ακραίες θερμοκρασίες χρησιμοποιούνται τώρα σε κτίρια για εξοικονόμηση ενέργειας, συμβάλλοντας στον Στόχο 7 για καθαρή ενέργεια.

Η τεχνολογία ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης υλικών έχει προσαρμοστεί για να βοηθήσει την ανακύκλωση αποβλήτων στη Γη και υποστηρίζει τον Στόχο 12 για υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή. Ομοίως, η ανάπτυξη ελαφρών, ανθεκτικών υλικών που χρησιμοποιούνται στα διαστημικά οχήματα βρίσκουν εφαρμογή στη δημιουργία ανθεκτικών προσθετικών μελών για ανθρώπους που έχουν υποστεί ακρωτηριασμό, παρέχοντάς τους καλύτερη ποιότητα ζωής. Αυτό υποστηρίζει τον Στόχο 10 για τη μείωση των ανισοτήτων.

Ανακαλύψτε τις δικές σας εφαρμογές, ή βρείτε πώς κάποιες εφαρμογές της Γης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη ζωή σε άλλους πλανήτες και σας περιμένουμε να τα μοιραστείτε μαζί μας!

Στόχος – Θεματικές

Η ομάδα σας χρειάζεται να εργαστεί πάνω σε ένα project με τουλάχιστον 3 μηχανισμούς οι οποίοι να χρησιμοποιούν απλές μηχανές, τον ηλεκτρικό κινητήρα συνδεμένο με τη μπαταριοθήκη και προαιρετικά έναν απλό αυτοματισμό  που περιγράφεται στα υλικά εξοπλισμού. Φέτος όποια ομάδα το επιθυμεί μπορεί να χρησιμοποιήσει ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ μόνο έναν απλό αυτοματισμό, όπως περιγράφεται παρακάτω στους κανονισμούς και πιο αναλυτικά στα φετινά webinars.

Webinar STEM2024:

Καλή πρακτική ανάπτυξης του έργου με τους μαθητές εντός του σχολικού προγράμματος:

Διαβάστε την αναλυτική περιγραφή της πρόκλησης, των κανόνων και της βαθμολογίας.
Βρείτε το σχετικό PDF πατώντας εδώ.
Έχετε απορίες σχετικά με τους κανόνες ή με τη διαγωνιστική διαδικασία;

Επισκεφθείτε το forum των προπονητών και θέστε τις ερωτήσεις σας στους υπεύθυνους των κατηγοριών!

Δωρεάν webinars για προπονητές στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Διαγωνισμού STEM & Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2023 

Ανοικτή κατηγορία Δημοτικού «Οι απλές μηχανές ενώνουν τη Μεσόγειο Θάλασσα»| Α’ – Δ’ Δημοτικού