Δημοτικό – Γυμνάσιo – Λύκειο Regular – 2025

Η φετινή δοκιμασία έχει ως βασικό στόχο τη σύνδεση της αφηρημένης επιστημονικής γνώσης  με την καθημερινότητα των μαθητών/τριών και την επισήμανση της σπουδαιότητας του ρόλου των αρχών της μηχανικής στο σύγχρονο τρόπο ζωής. Σημαντική είναι επίσης η κατανόηση της ιστορικής πορείας διαμόρφωσης αυτού του τρόπου ζωής και της σημαντικής θέσης που κατέχει σε αυτή τη διαδικασία η εφεύρεση των απλών μηχανών. Τα παραπάνω επιδιώκεται να επιτευχθούν μέσω της ανάδειξης των σχέσεων αφηρημένων επιστημονικών εννοιών όπως «δύναμη», «κίνηση», «τριβή», «πίεση» με τις αρχές λειτουργίας των απλών μηχανών και την ανάγκη των ανθρώπων να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη.

Και οι έξι απλές μηχανές που περιλαμβάνονται στη δοκιμασία  (σφήνα, κεκλιμένο επίπεδο, μοχλός, τροχός και τροχαλία) έχουν χρησιμοποιηθεί για χιλιάδες χρόνια, και η φυσική πίσω από αρκετές από αυτές ποσοτικοποιήθηκε από τον Έλληνα φιλόσοφο Αρχιμήδη (περίπου 287–212 π.Χ.). Όταν χρησιμοποιούνται μαζί και συνδυάζονται, αυτές οι μηχανές μπορούν να δημιουργήσουν ένα ακόμη μεγαλύτερο μηχανικό πλεονέκτημα για τον άνθρωπο, όπως στην περίπτωση ενός ποδηλάτου ή ενός αυτοκινήτου.

Kατηγορία Regular Αρχάριοι & Προχωρημένοι “Μπορούμε να επιβιώσουμε στον Άρη;”

O Άρης είναι ο πιο δημοφιλής και οικείος από τους πλανήτες του Ηλιακού μας συστήματος, καθώς είναι ο πλησιέστερος στην Γη μετά την Αφροδίτη, αλλά και αυτός που της μοιάζει περισσότερο. Από τις αρχές του 20ού αιώνα, η πιθανότητα να φιλοξενεί νοήμονες μορφες ζωής, όπως υποστήριζε ο Αμερικανός αστρονόμος Percival Lowell, πέρασε από τα κόμικς και την λογοτεχνία στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο, ενώ σημαντικό μέρος της κοινής γνώμης θεωρούσε ότι αυτό δεν ήταν απλά πιθανό αλλά βέβαιο. Την εποχή εκείνη, φυσικά, οι γνώσεις μας για τον Άρη ήταν ακόμη ελάχιστες, αφού οι τεχνολογικές μας δυνατότητες δεν μας επέτρεπαν να διακρίνουμε με σαφήνεια λεπτομέρειες στην επιφάνειά του.

Η συστηματική μελέτη του Κόκκινου Πλανήτη, και συνάμα η πρώτη επιστημονικά τεκμηριωμένη διάψευση των Αρειανών του Lowell, ξεκίνησε το 1965 όταν το Mariner 4, με τις πρώτες κοντινές του φωτογραφίες μας αποκάλυψε έναν νεκρό και παγωμένο κόσμο, έναν κόσμο χωρίς βλάστηση και κανάλια, χωρίς πόλεις και Αρειανούς, έναν εχθρικό για την ζωή κόσμο με πολικές θερμοκρασίες, άνυδρο και ερημωμένο. Έξι χρόνια αργότερα, το Mariner 9 ξεκινούσε κι αυτό το ταξίδι του με προορισμό τον Άρη. Η σπουδαιότερη ανακάλυψη του και συνάμα η πρώτη σοβαρή ένδειξη για την ύπαρξη νερού στον Άρη κατά το παρελθόν του, ήταν ένα αχανές σύστημα από ρωγμές, ρήγματα, χαράδρες και κανάλια απορροής. Το γιγάντιο αυτό ρήγμα έχει εμφανή ίχνη διάβρωσης από νερό που έχει χαθεί προ πολλού.

Τα διαστημικά οχήματα Viking 1 και 2 σνέχισαν την εξερεύνηση του Κόκκινου Πλανήτη το 1976. Περίπου 21 χρόνια αργότερα, η αποστολή Pathfinder μετέφερε στον Κόκκινο Πλανήτη το Sojourner, το πρώτο ρομποτικό όχημα που μπορούσε να μετακινηθεί στην επιφάνειά του, το οποίο ανέλυσε χημικά την σύσταση του εδάφους και συνέλεξε δεδομένα για τα καιρικά φαινόμενα. Τον Ιούνιο του 2003, η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία ESA εκτόξευσε προς τον Άρη το τροχιακό σκάφος Mars Express, τα δεδομένα του οποίου βοήθησαν τους αστρονόμους να διερευνήσουν θεμελιώδη ερωτήματα σχετικά με την γεωλογία, την ατμόσφαιρα, την ιστορία του νερού και το ενδεχόμενο ύπαρξης μικροβιακής ζωής. Τον Μάρτιο του 2006, η NASA έθεσε σε τροχιά το Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Με την βοήθεια των δεδομένων του, οι επιστήμονες υπολόγισαν ότι ο βόρειος πόλος του πλανήτη καλύπτεται από 821.000km3 πάγου, ενώ ανακαλύφθηκαν αρκετά ακόμη ορυκτά που μπορούν να σχηματιστούν μόνο με την επίδραση του νερού. Δύο χρόνια αργότερα, προσεδαφίστηκε στον Άρη το Phoenix της NASA, το οποίο ανέλυσε την χημική σύσταση δειγμάτων του εδάφους και του υπεδάφους και επιβεβαίωσε την ύπαρξη υπεδάφιου πάγου, σκάβοντας με την βοήθεια του ρομποτικού του βραχίονα την παγωμένη του επιφάνεια.

Το ρομποτικό όχημα Curiosity, που προσεδαφίστηκε στον Άρη τον Αύγουστο του 2012 είναι το μεγαλύτερο και βαρύτερο, μέχρι σήμερα, διαστημικό όχημα που έχει προσεδαφιστεί στον Άρη. Η επιτυχής προσεδάφισή του αποτέλεσε «στοίχημα» για τους επιστήμονες, που ήθελαν να διαπιστώσουν κατά πόσο είναι δυνατή και τι δυσκολίες κρύβει η αποστολή και η προσεδάφιση των πολύ ογκωδέστερων φορτίων που θα απαιτηθούν μελλοντικά για την επανδρωμένη εξερεύνησή του. Στις σημαντικότερες ανακαλύψεις του Curiosity συγκαταλέγεται η επιβεβαίωση της ύπαρξης άνθρακα, οξυγόνου, υδρογόνου, φωσφόρου και θείου, των δομικών δηλαδή στοιχείων της ζωής, καθώς και η ύπαρξη οργανικών μορίων.  Ωστόσο, οι ανακαλύψεις αυτές δεν αποδεικνύουν σε καμία περίπτωση την ύπαρξη απλών μορφών ζωής στον Κόκκινο Πλανήτη, ούτε τώρα ούτε στο παρελθόν. Το τροχιακό σκάφος MAVEN τέθηκε σε τροχιά γύρω από τον Άρη τον Σεπτέμβριο του 2014. Βασικός στόχος της αποστολής του MAVEN είναι να προσδιοριστεί με ποιον ακριβώς τρόπο χάθηκε στο πέρασμα του χρόνου η ατμόσφαιρα και το νερό του πλανήτη. Υπάρχουν αρκετοί τρόποι με τους οποίους ένας πλανήτης μπορεί να χάσει μέρος από την ατμόσφαιρά του. Στην περίπτωση του Άρη, όμως, αυτό που εικάζεται ότι συνέβη ήταν η συνεχής «διάβρωση» της ατμόσφαιράς του από την υπεριώδη ακτινοβολία και τον ηλιακό άνεμο. Μέχρι στιγμής, τα δεδομένα του MAVEN επιβεβαιώνουν αυτό το σενάριο. Συλλέγοντας και ερευνώντας όλα αυτα τα δεδομένα, ο Άρης μοιάζει πιο κρύος από την Αρκτική και πιο άνυδρος από την Σαχάρα. Ωστόσο, ανακαλύψαμε μεγάλες ποσότητες πάγου και πιο πρόσφατα σκοτεινές γραμμές που πιθανότατα σχηματίζονται από την εποχιακή ροή υφάλμυρου νερού. Σύμφωνα, μάλιστα, με όλες τις ενδείξεις, δισεκατομμύρια χρόνια πριν, ο Άρης ήταν ένας αρκετά πιο ζεστός και υγρός πλανήτης με πυκνή ατμόσφαιρα και νερό που έρεε σε ποτάμια και συσσωρευόταν σε λίμνες και θάλασσες.

Τα τροχιακά σκάφη και τα ρομποτικά οχήματα που προσεδαφίστηκαν στην επιφάνειά του συνεχίζουν να συλλέγουν δεδομένα, προσπαθώντας να βρουν τις απαντήσεις, και κάποια στιγμή οι πρώτοι αστροναύτες θα περπατήσουν στην επιφάνεια του Κόκκινου Πλανήτη. Όσο μακρύτερα στοχεύουμε στο Διάστημα, τόσο μεγαλύτερες είναι οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι που θα αντιμετωπίσουμε.  Όσο μεγαλύτερη είναι η διάρκεια μίας επανδρωμένης αποστολής, τόσες περισσότερες προμήθειες θα πρέπει να μεταφέρει, τόσο καλύτερα θωρακισμένη θα πρέπει να είναι απέναντι στις βλαβερές ακτινοβολίες και κατά συνέπεια τόσο μεγαλύτερο βάρος θα έχει. Η ανάπτυξη και ο έλεγχος των απαραίτητων τεχνολογιών για την κατασκευή νέων, ισχυρότερων και αποδοτικότερων πυραύλων και διαστημικών σκαφών, δεν έχουν σε καμία περίπτωση αντιμετωπιστεί, ενώ οι επιστήμονες και οι μηχανικοί που επεξεργάζονται αυτά τα σχέδια δεν είναι ακόμη σε θέση να εγγυηθούν την ασφάλεια των αστροναυτών που θα συμμετέχουν μελλοντικά σε αποστολές μεγάλης διάρκειας. Η διαβίωση των αστροναυτών σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας για μεγάλο χρονικό διάστημα προκαλεί μυϊκή ατροφία και οστεοπόρωση. Η έκθεση τους στις επικίνδυνες ακτινοβολίες των ηλιακών εκλάμψεων και των κοσμικών ακτίνων πολλαπλασιάζει τον κίνδυνο θανάτου τους από καρκίνο. Τον ίδιο αυτό κίνδυνο θα αντιμετωπίσουν και οι πρώτοι αστροναύτες που θα πατήσουν μελλοντικά στον Άρη, αφού ο πλανήτης αυτός δεν διαθέτει ασπίδα του όζοντος και πλανητικό μαγνητικό πεδίο που θα τους προστάτευε.

Η επιβίωση στον Άρη απαιτεί μια πολύπλευρη προσέγγιση που περιλαμβάνει προηγμένη τεχνολογία, βιώσιμη διαχείριση πόρων, ισχυρά ενδιαιτήματα και ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την υγεία και την ασφάλεια. Οι συνεργατικές διεθνείς προσπάθειες και η συνεχής καινοτομία θα είναι το κλειδί για να γίνει ο Άρης βιώσιμος προορισμός για ανθρώπινη εξερεύνηση και δυνητικό αποικισμό.

H Regular κατηγορία του Πανελλήνιου Διαγωνισμού είναι ένας αγώνας που σχεδιάστηκε να εισάγει τους διαγωνιζόμενους στην λογική των προκλήσεων που θα αντιμετωπίσουν αν και εφόσον θελήσουν να διαγωνιστούν στην πιο απαιτητική κατηγορία RoboMission της Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO. Οχι όμως μόνο αυτό. Ειδικά φέτος αλλά και την προηγούμενη χρονιά, ο βασικός στόχος είναι να εμπλέξει τους διαγωνιζόμενους να πειραματιστούν στην κατασκευή και τον προγραμματισμό ενός αυτόνομου οχήματος με οποιαδήποτε πλατφόρμα και οποιαδήποτε υλικά. Είδαμε φέτος στους περιφερειακούς διαγωνισμούς, διάφορες πλατφόρμες αλλα και μηχανισμούς τυπωμένους σε 3d εκτυπωτές, μακάρι του χρόνου να υπάρχουν περισσότεροι. Έτσι αξιοποιείται περισσότερο η τεχνολογία, αποκτάται περισσότερη γνώση και οι διαγωνιζόμενοι μπορούν να εξελίξουν διαφορετικές ικανότητες.

Για την κατάταξη των ομάδων, από την αρχή του Πανελλήνιου Διαγωνισμού, προκρίνεται η αξιοπιστία της κατασκευής και όχι η ταχύτητα στην επίλυση της πρόκλησης ακόμα και όταν οι κανόνες επέτρεπαν μόνο τη χρήση μιας πλατφόρμας και μόνο συγκεκριμένων υλικών. Πολύ περισσότερο σήμερα που ο διαγωνισμός είναι εντελώς ανοιχτός σε οποιαδήποτε πλατφόρμα και υλικό. Δεν είναι διαγωνισμός πλατφορμών είναι διαγωνισμός μαθητών και καλούνται με οποιοδήποτε υλικό διαθέτουν στο σπίτι τους ή στο σχολείο τους να συμμετέχουν και να έχουν όσο το δυνατόν γίνεται ίσες πιθανότητες για τη διάκριση.
Παρόλα αυτά και για τελευταία χρονιά η κατάταξη θα διαμορφωθεί με βάση την καλύτερη βαθμολογία σε ένα αγωνιστικό γύρο. Σε περίπτωση ισοβαθμίας θα μετρήσει η καλύτερη βαθμολογία σε δεύτερο αγωνιστικό γύρο. Σε περίπτωση και δεύτερης ισοβαθμίας θα μετρήσει ο καλύτερος χρόνος στην καλύτερη βαθμολογία. Αν και εκεί υπάρχουν ομάδες που ισοβαθμούν καταλαμβάνουν την ίδια θέση.
Ο κανόνας έκπληξη για αρχάριους και προχωρημένους θα ανακοινωθεί στις ομάδες πριν την έναρξη του αγώνα και οι προπονητές θα έχουν 5 λεπτά να συζητήσουν με την ομάδα τους.
Διαβάστε την αναλυτική περιγραφή της πρόκλησης, των κανόνων και της βαθμολογίας.

Κατέβασε το σχετικό αρχείο PDF πατώντας εδώ

Θα ανακοινωθεί σύντομα!!

Δωρεάν webinars για προπονητές στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Διαγωνισμού STEM & Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2025

Θα ανακοινωθεί σύντομα!!

Φόρμα Εγγραφής

(***Ο αριθμός συμμετοχών ισοδυναμεί με τον αριθμό των ομάδων που θέλετε να δηλώσετε. Σε δεύτερο χρόνο θα χρειαστεί να ανεβάσετε το έντυπο γονικής συγκατάθεσης και να το προσθέσετε στη φόρμα σας συμπληρωμένο, ένα για κάθε μαθητή/τρια..)