Πανελλήνιος Διαγωνισμός STEM 2025

Πρόλογος του Προέδρου του STEM Education

Οδεύουμε στη δεύτερη δεκαετία από τη στιγμή που εκατοντάδες μαθητές από όλη τη χώρα ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα μας και έλαβαν μέρος στον 1ο Πανελλήνιο διαγωνισμό STEM με θέμα « Η Δική μου Πόλη». Τη φετινή χρονιά ο Διαγωνισμός έχει θέμα τη «Μπορούμε να επιβιώσουμε στον Άρη;».

Στα 11 χρόνια που έχουμε διανύσει έως και σήμερα ο διαγωνισμός γιγαντώθηκε με αποτέλεσμα πρώτα οι διαγωνιζόμενοι να λαμβάνουν μέρος στην έδρα της κάθε γεωγραφικής περιφέρειας της χώρας μας και στη συνέχεια αυτοί που προκρίνονται να λαμβάνουν μέρος στο Πανελλήνιο διαγωνισμό.

Τα πιο σημαντικά στοιχεία του διαγωνισμού είναι:

  • Η πορεία προς το διαγωνισμό. Οι ομάδες έχουν στη διάθεσή τους έξι μήνες να προετοιμαστούν και να παρουσιάσουν τα έργα τους στηριγμένοι στη θεματολογία του διαγωνισμού.
  • Ο τρόπος που οι μαθητές δημιουργούν ομάδες, ο ρόλος του προπονητή μέντορα, ο ρόλος των γονιών και η διαχείριση του χρόνου τους.
  • Η εκπαίδευση των ομάδων και κυρίως των προπονητών εντελώς δωρεάν.
  • Η ανάλυση του θέματος του διαγωνισμού, η ανταλλαγή απόψεων, η διαχείριση των πηγών για την  εμβάθυνση του θέματος, η απόφαση της ομάδας και τελικά η υλοποίηση της ιδέας της ομάδας με την ανάληψη ρόλων και καθηκόντων από το κάθε μέλος της.
  • Η διάδοση της γνώσης από εκπαιδευτικούς σε εκπαιδευτικούς εντελώς δωρεάν σε αέναο κύκλο από διαγωνισμό σε διαγωνισμό.

Αποτελεί έναν μοναδικό τρόπο για να κατανοήσουν οι μικροί μαθητές τις φυσικές επιστήμες, τον προγραμματισμό και τους αυτοματισμούς, να μάθουν να σκέφτονται ως μηχανικοί, να αναπτύξουν την ικανότητά τους στην επίλυση προβλημάτων και να διευρύνουν τη δημιουργικότητά τους καθιστώντας τους μαθητές κοινωνούς και ενεργούς πολίτες . Τελικά οι συμμετέχοντες και κυρίως οι μαθητές να αποκτήσουν Αυτοπεποίθηση μέσα από τη γνώση.

Ο διαγωνισμός βάζει τα θεμέλια  έχοντας ενιαίο θέμα για όλες τις ηλικίες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης κατανόησης σημαντικών κεφαλαίων της Φυσικής, των Μαθηματικών και της Μηχανικής  όπως
● Η εισαγωγή των απλών μηχανών
● Η εισαγωγή των μετρήσεων στο Δημοτικό.

Ολοκληρώνονται έντεκα χρόνια ενεργούς παρουσίας στη εκπαιδευτική κοινότητα έχοντας καταστεί αυτή η προσπάθεια μας  η μεγαλύτερη μαθητική εκδήλωση η οποία ουσιαστικά.

  • συμπληρώνει το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών
  • εισάγει τη μεθοδολογία SΤΕΜ στην εκπαιδευτική διαδικασία
  • εφαρμόζει και διαχέει τη γνώση σε κάθε σημείο της χώρας μας

Με την ενεργό  συμπαράσταση του στρατηγικού μας συνεργάτη COSMOTE έχουμε εξοπλίσει δεκάδες Δημοτικά σχολεία και έχουμε εκπαιδεύσει εκατοντάδες εκπαιδευτικούς δωρεάν πρωτοφανές γεγονός στη πατρίδα μας.

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός υποστηρίζει  το STEM ως μεθοδολογία για την υποχρεωτική εκπαίδευση και καθορίζει τους τρόπους με τους οποίους οι μαθητές θα αποκτήσουν τις δεξιότητες του 21ου αιώνα. Καλείται η εκπαιδευτική κοινότητα -από το Νηπιαγωγείο έως και το Γυμνάσιο- με τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό να ανταποκριθεί στη σύγκλιση της Ελλάδας με τις ανεπτυγμένες τεχνολογικά χώρες γεγονός που πιστοποιεί η ποιότητα των έργων εκατοντάδων μαθητών από όλη τη χώρα.

Ιωάννης Σομαλακίδης

Παράλληλα, στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Διαγωνισμού STEM, θα διεξαχθούν δωρεάν σεμινάρια κατάρτισης των προπονητών των ομάδων που θα συμμετάσχουν στον διαγωνισμό.

Θέμα: Μπορούμε να επιβιώσουμε στον Άρη;

Ο Άρης, συχνά αναφερόμενος ως ο “Κόκκινος Πλανήτης”, είναι ο τέταρτος πλανήτης από τον Ήλιο στο ηλιακό μας σύστημα. Πήρε το όνομά του από τον Ρωμαίο θεό του πολέμου λόγω της κοκκινωπής του εμφάνισης, η οποία προκαλείται από το οξείδιο του σιδήρου, ή τη σκουριά, στην επιφάνειά του. Ο Άρης έχει περίπου το μισό μέγεθος της Γης και διαθέτει μια αραιή ατμόσφαιρα που αποτελείται κυρίως από διοξείδιο του άνθρακα. Το τοπίο του είναι ποικιλόμορφο, με το μεγαλύτερο ηφαίστειο του ηλιακού συστήματος, το Όλυμπος Μονς, και ένα σύστημα φαραγγιών, τις Κοιλάδες Marineris. Ο Άρης διαθέτει επίσης πολικούς πάγους που αποτελούνται από νερό και διοξείδιο του άνθρακα, οι οποίοι αλλάζουν με τις εποχές, υποδεικνύοντας ένα δυναμικό περιβάλλον.

Η εξερεύνηση του Άρη είναι υψίστης σημασίας για διάφορους λόγους. Πρώτον, προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για κατανόηση της ιστορίας του ηλιακού μας συστήματος. Ο Άρης έχει πολλές ομοιότητες με τη Γη, όπως η διάρκεια της ημέρας και η ύπαρξη πολικών πάγων, γεγονός που τον καθιστά πολύτιμη σύγκριση για τη μελέτη της πλανητικής εξέλιξης και της κλιματικής αλλαγής. Με την ανάλυση της γεωλογίας και της ατμόσφαιρας του Άρη, οι επιστήμονες ελπίζουν να αποκαλύψουν ενδείξεις για το παρελθόν του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένου του εάν υπήρξαν ποτέ συνθήκες κατάλληλες για ζωή.

Επιπλέον, η εξερεύνηση του Άρη είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της ανθρώπινης διαστημικής εξερεύνησης. Ως ο πλησιέστερος πλανήτης που θα μπορούσε ενδεχομένως να υποστηρίξει ανθρώπινη ζωή, ο Άρης θεωρείται το επόμενο σύνορο για την ανθρώπινη αποίκηση. Η εγκατάσταση μιας ανθρώπινης παρουσίας στον Άρη θα μπορούσε να λειτουργήσει ως σκαλοπάτι για περαιτέρω εξερεύνηση του ηλιακού συστήματος, προσφέροντας πολύτιμη εμπειρία σε μακροπρόθεσμο διαστημικό ταξίδι και διαβίωση σε εχθρικό περιβάλλον. Αυτό θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για την εξερεύνηση πιο απομακρυσμένων ουράνιων σωμάτων, όπως οι δορυφόροι του Δία ή ακόμα και άλλα αστρικά συστήματα.

Επιπλέον, ο Άρης προσφέρει πιθανές οικονομικές ευκαιρίες. Ο πλανήτης μπορεί να περιέχει πόρους όπως νερό, ορυκτά και ενδεχομένως ακόμη και στοιχεία που είναι σπάνια στη Γη. Αυτοί οι πόροι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη ανθρώπινων αποικιών στον Άρη ή να μεταφερθούν πίσω στη Γη, ανοίγοντας νέους δρόμους για διαστημικές οικονομίες. Οι τεχνολογικές εξελίξεις που απαιτούνται για την εξερεύνηση του Άρη θα μπορούσαν επίσης να οδηγήσουν σε καινοτομίες σε διάφορους τομείς, από τη ρομποτική έως τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με οφέλη που θα υπερβαίνουν την ίδια την εξερεύνηση του διαστήματος.

Καλωσορίσατε στο επίσημο φόρουμ του Πανελλήνιου Διαγωνισμού STEM.

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ: Σε περίπτωση δημοσίευσης περιεχομένου στην ομάδα από μέλος της, το μέλος πρέπει να φροντίσει ώστε:
– Τα στοιχεία και το περιεχόμενο που αναρτά στην ομάδα να μην προσβάλλουν, δυσφημούν ή υβρίζουν άλλα μέλη της ομάδας, άλλους επισκέπτες του δικτυακού τόπου και του Διαδικτύου γενικότερα, καθώς επίσης να ακολουθούν τους νόμους τα χρηστά ήθη και τα ήθη χρήσης του Διαδικτύου.
– Δεδομένου του χαρακτήρα της ομάδας, το σύνολο του περιεχομένου που αναρτά κάθε μέλος δεν πρέπει να έχει ακατάλληλο περιεχόμενο
Το περιεχόμενο που αναρτάται πρέπει:
– Να χαρακτηρίζεται από το σεβασμό και την εξασφάλιση της ελευθερίας στην έκφραση κάθε μέλους της ομάδας και του Διαδικτύου γενικότερα.

Οι διαχειριστές της ομάδας έχουν το δικαίωμα, εφόσον αντιληφθούν, να απομακρύνουν ομάδα υλικό ή τμήμα υλικού, που παραβιάζει τον παρόντα κανονισμό.
Αν κάποιο μέλος της ομάδας παρατηρήσει οτιδήποτε το οποίο θεωρεί ότι αντιβαίνει στους παρόντες κανόνες μπορεί να ενημερώνει τους διαχειριστές της σχετικά με αυτό.

ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής απευθύνεται σε μαθητές όλων των σχολικών βαθμίδων από όλη την Ελλάδα. Για κάθε βαθμίδα τίθενται διαφορετικοί εκπαιδευτικοί στόχοι, κι ως εκ τούτου διαφορετικές διαγωνιστικές κατηγορίες και διαγωνιστικά κριτήρια.

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Κατηγορία Προσχολικής Εκπαίδευσης

ΔΗΜΟΤΙΚΟ

(OPEN Κατηγορία) | Α’- Δ’ Δημοτικού

ΔΗΜΟΤΙΚΟ

(OPEN Κατηγορία) | Γ’- ΣΤ’ Δημοτικού

ΔΗΜΟΤΙΚΟ

Παράλληλη κατηγορία Δημοτικού «Ποδόσφαιρο 2×2»

ΔΗΜΟΤΙΚΟ

Παράλληλη κατηγορία Δημοτικού «BaSTEMball»

REGULAR ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Αρχάριοι – Προχωρημένοι

Kατηγορία Regular Αρχάριοι & Προχωρημένοι

OPEN ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Γυμνάσιο – Λύκειο

Kατηγορία Γυμνασίου – Λυκείου 

Η φετινή δοκιμασία έχει ως βασικό στόχο τη σύνδεση της αφηρημένης επιστημονικής γνώσης  με την καθημερινότητα των μαθητών/τριών και την επισήμανση της σπουδαιότητας του ρόλου των αρχών της μηχανικής στο σύγχρονο τρόπο ζωής. Σημαντική είναι επίσης η κατανόηση της ιστορικής πορείας διαμόρφωσης αυτού του τρόπου ζωής και της σημαντικής θέσης που κατέχει σε αυτή τη διαδικασία η εφεύρεση των απλών μηχανών. Τα παραπάνω επιδιώκεται να επιτευχθούν μέσω της ανάδειξης των σχέσεων αφηρημένων επιστημονικών εννοιών όπως «δύναμη», «κίνηση», «τριβή», «πίεση» με τις αρχές λειτουργίας των απλών μηχανών και την ανάγκη των ανθρώπων να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη.

Και οι έξι απλές μηχανές που περιλαμβάνονται στη δοκιμασία  (σφήνα, κεκλιμένο επίπεδο, μοχλός, τροχός και τροχαλία) έχουν χρησιμοποιηθεί για χιλιάδες χρόνια, και η φυσική πίσω από αρκετές από αυτές ποσοτικοποιήθηκε από τον Έλληνα φιλόσοφο Αρχιμήδη (περίπου 287–212 π.Χ.). Όταν χρησιμοποιούνται μαζί και συνδυάζονται, αυτές οι μηχανές μπορούν να δημιουργήσουν ένα ακόμη μεγαλύτερο μηχανικό πλεονέκτημα για τον άνθρωπο, όπως στην περίπτωση ενός ποδηλάτου ή ενός αυτοκινήτου.

ΛΥΚΕΙΟ

Επαγγελματικό – Γενικό Λύκειο

 (Ανοικτή κατηγορία)

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

(Ανοικτή κατηγορία)

Φόρμα Εγγραφής


(***Ο αριθμός συμμετοχών ισοδυναμεί με τον αριθμό των ομάδων που θέλετε να δηλώσετε. Σε δεύτερο χρόνο θα χρειαστεί να ανεβάσετε το έντυπο γονικής συγκατάθεσης και να το προσθέσετε στη φόρμα σας συμπληρωμένο, ένα για κάθε μαθητή/τρια.

Στρατηγικός Συνεργάτης

COS_LOGO_HZ_SML_RGB_PS_co-01

Μέγας Υποστηρικτής

Δωρητές

Συχνές Ερωτήσεις

Προθεσμία υποβολής είναι η 29η Φεβρουαρίου 2024

Τα webinar θα πραγματοποιηθούν εξ αποστάσεως, μέσω της πλατφόρμας Microsoft teams.

Θα δοθεί επίσης βεβαίωση συμμετοχής και φυσικά είναι δωρεάν.

 

Δήλωσε Συμμετοχή Τώρα!

Δήλωσε συμμετοχή για εθελοντής κριτής, συμπληρώνοντας την φόρμα ακολουθώντας το link