Οι εκπαιδευτικοί και οι ερευνητές συμφωνούν ότι οι πρώτες εμπειρίες είναι σημαντικές για τη γνωστική και γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών. Τα τελευταία 30 χρόνια υπήρξε ένα ισχυρό κίνημα για την καλλιέργεια των γνωστικών δεξιοτήτων των παιδιών. Αυτό έχει οδηγήσει σε πληθώρα πληροφοριών σχετικά με το πώς οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν σε αυτό με την ανάγνωση βιβλίων, ακρόαση τραγουδιών και παιδικών ποιημάτων, την δημιουργία παιχνιδιών λέξεων και παρατήρησης.
Αυτό είναι καλό και πρέπει να συνεχιστεί, δεδομένης της σπουδαιότητας των πρώτων δεξιοτήτων στην εκμάθηση της ανάγνωσης και του πώς αυτό οδηγεί σε μεταγενέστερη επιτυχία στο σχολείο και στη ζωή.
Αλλά εκτός από τις πρώιμες γλωσσικές δεξιότητες, θα πρέπει επίσης να προωθούμε τις πρώιμες δεξιότητες STEM (επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική και μαθηματικά). Η πρώιμη παιδική ηλικία είναι το φυσικό σημείο εκκίνησης για τη μάθηση STEM, καθώς τα μικρά παιδιά είναι περίεργα και θέλουν να εξερευνήσουν το περιβάλλον τους.
Τα παιδιά είναι πολύ ικανοί μαθητές STEM και οι γνώσεις και οι δεξιότητές τους συχνά υποτιμούνται σε μεγάλο βαθμό από εκπαιδευτικούς και γονείς.
1.Ενθαρρύνετε τα παιδιά να παρατηρούν τα πράγματα
Παρατηρήστε τα πράγματα στο περιβάλλον σας, όπως οι αλλαγές στις εποχές, τα νέα μπουμπούκια στα φυτά ή ο τρόπος με τον οποίο τα πράγματα κινούνται στον άνεμο. Τα παιδιά είναι συχνά πιο παρατηρητικά από τους ενήλικες, ειδικά όταν είμαστε απασχολημένοι να σκεφτόμαστε τη δουλειά και όλα τα άλλα πράγματα που πρέπει να κάνουμε. Μοιραστείτε τις παρατηρήσεις σας με τα παιδιά σας και χρησιμοποιήστε τη ορολογία που σχετίζεται με τις παρατηρήσεις, όπως η διαπίστωση και η ερμηνεία.
Η παρατήρηση είναι η πιο θεμελιώδης επιστημονική διαδικασία. Δημιουργούμε υποθέσεις και συλλέγουμε δεδομένα από παρατηρήσεις. Μέσω εξάσκησης, τα παιδιά μπορούν να κινηθούν από την παρατήρηση των γενικών χαρακτηριστικών σε πιο λεπτομερή ή επιστημονικά χαρακτηριστικά.
2.Ενθαρρύνετε τα παιδιά να περιγράψουν τα πράγματα που βλέπουν ή κάνουν
Ζητήστε από τα παιδιά να περιγράψουν τις ιδιότητες ή τα χαρακτηριστικά των πραγμάτων που βλέπουν και κάνουν. Όταν το παιδί σας βλέπει μια πασχαλίτσα, ζητήστε τους να την περιγράψουν – τι χρώμα, σχήμα και μέγεθος έχει;
Ομοίως, όταν το παιδί σας κτίζει κάτι, ζητήστε του να περιγράψει τι κάνει (ή έκανε). Μπορείτε να επαναλάβετε αυτό που περιγράφουν και να επεκτείνετε τα λόγια τους, αυξάνοντας το λεξιλόγιό τους και την εμπιστοσύνη τους στη χρήση της γλώσσας STEM.
Μόνο τα παιδιά που είχαν κάποιου είδους γλωσσική κοινωνικοποίηση είναι πιθανό να επιλέξουν να σπουδάσουν ή να εκπαιδευτούν πάνω στο STEM αργότερα. Χρησιμοποιήστε λέξεις όπως η πρόβλεψη, το πείραμα και η μέτρηση.
3.Ρωτήστε «τι» παρά «γιατί»
Κάντε ερωτήσεις που εστιάζουν στο τι μπορεί να δει ή να κάνει το παιδί σας, αντί για το αίτιο. Αυτό θα επιτρέψει στο παιδί σας να απαντήσει με σιγουριά στις ερωτήσεις και να νιώσει την επιτυχία. Είναι πολύ πιο εύκολο για τα παιδιά να απαντήσουν στο “Τι συμβαίνει με τις φυσαλίδες;” από το “γιατί οι φυσαλίδες κολλάνε μαζί;” και έτσι προωθείται περαιτέρω συζήτηση μεταξύ εσάς και του παιδιού σας.
Θέλουμε να επεκτείνουμε τις συνομιλίες και να μαθαίνουμε, και όχι να τις κλείνουμε με ερωτήσεις που τα παιδιά (και συχνά οι γονείς) δεν μπορούν να απαντήσουν. Σε πρώτη φάση, προτιμήστε να θέτετε ερωτήσεις στις οποίες τα παιδιά μπορούν να σκεφτούν μια λογική απάντηση.
4.Ενθαρρύνετε τα παιδιά να κάνουν υπολογισμούς χρησιμοποιώντας τη συσχέτιση «ένα προς ένα»
Τα παιδιά πρέπει να είναι σε θέση να κάνουν κάτι παραπάνω από το να μετράνε απλά. Τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν μια συσχέτιση μεταξύ των αριθμών: ότι το “ένα” ισούται με ένα αντικείμενο, το “δύο” ισούται με δύο αντικείμενα, το “τρία” αντιστοιχεί σε τρία αντικείμενα κ.ο.κ.
Οι γονείς μπορούν εύκολα να βοηθήσουν στην ανάπτυξη αυτής της ικανότητας, ζητώντας από τα παιδιά, για παράδειγμα, να συλλέξουν πέντε μανταλάκια για το άπλωμα των ρούχων ή δύο αυγά για το μίγμα του κέικ, ή ρωτώντας πόσες επιστολές βρίσκονται στο γραμματοκιβώτιο.
Τα επιτραπέζια παιχνίδια είναι επίσης εξαιρετικά χρήσιμα για να βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν την συσχέτιση αριθμών – αντικειμένων.
5.Ενθαρρύνετε τα παιδιά να υπολογίζουν τον χώρο γύρω τους
Ενθαρρύνετε τα παιδιά να σκεφτούν πού βρίσκονται στον χώρο. Αν κοιτάζουν έναν χάρτη του ζωολογικού κήπου, ρωτήστε τους πού βρίσκονται σε σχέση με τα καγκουρό ή τα λιοντάρια. Όταν οδηγείτε προς ένα γνωστό προορισμό, ζητήστε τους να σας δώσουν οδηγίες για το πώς θα φτάσετε εκεί.
Ακόμα, ζητήστε τους να θυμούνται ορόσημα όταν οδηγείτε κάπου, όπου πηγαίνετε τακτικά, όπως το σπίτι της γιαγιάς. Θα μπορούσε το παιδί σας να αναγνωρίσει το σπίτι σας από μια φωτογραφία που τραβήχτηκε από το δρόμο, ή να περιγράψει πού είναι η κρεβατοκάμαρά του σε σχέση με την κουζίνα. Η έρευνα έχει δείξει σαφείς δεσμούς μεταξύ των δεξιοτήτων προσανατολισμού και των δεξιοτήτων STEM.