Με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και σε συνεργασία με τα ΕΚΦΕ Αλίμου, Νέας Σμύρνης και Νίκαιας ο STEM Education στο πλαίσιο του προγράμματος Microchemistry δημιούργησε μία σειρά από 16 ενότητες εργαστηριακών ασκήσεων για το μάθημα της Χημείας. Οι εργαστηριακές ασκήσεις που αποτελούν το περιεχόμενο της παρούσας βιβλιοθήκης επιλέχθηκαν από τον εργαστηριακό οδηγό του προγράμματος της UNESCO “Advanced Teaching & Learning Packages Microchemistry Experiences” και προσαρμόστηκαν ανάλογα ώστε να συνάδουν με το Αναλυτικό πρόγραμμα Χημείας του Γυμνασίου. Συνοδευτικά παρατίθεται οπτικοακουστικό υλικό (φωτογραφίες, βίντεο) από σχολικές τάξεις που έχουν ήδη υλοποιήσει τις εργαστηριακές ασκήσεις στην τάξη τους.
Δραστηριότητα 1 - ph νερού
Η δραστηριότητα αποτελεί μέρος του Παγκόσμιου Πειράματος για το Διεθνές Έτος Χημείας, 2011. Σε αυτήν την δραστηριότητα οι μαθητές θα συλλέξουν ένα δείγμα ύδατος από μια τοπική φυσική πηγή (λιμνούλα, νερόλακκο, λίμνη, ρυάκι, ποταμό, πηγή, πηγάδι κ.ά.). Θα μετρήσουν το pH του δείγματος χρησιμοποιώντας χρωματιστούς δείκτες. Μια μέση τιμή του pH από τα αποτελέσματα που θα γίνουν στην κάθε τάξη, κάθε σχολείου θα αναφερθούν στη Βάση Δεδομένων του Παγκόσμιου Πειράματος μαζί με πληροφορίες για το δείγμα και το σχολείο.
Δραστηριότητα 2 - Αλατότητα
Το μεγαλύτερο ποσοστό του νερού στον πλανήτη, για την ακρίβεια το 95% είναι αλμυρό νερό, δηλ. περιέχει άλατα. Σε αυτή τη δραστηριότητα οι μαθητές υπολογίζουν την αλατότητα ενός δείγματος αλμυρού νερού. Επιπλέον θα ασχοληθούν με την έννοια του διαλύματος, και μάλιστα με τη σύσταση του θαλασσινού νερού. Στο τέλος, μπορούν ανακοινώσουν τα αποτελέσματα τους και να τα αναρτήσουν στη Βάση Δεδομένων του Παγκόσμιου Πειράματος (Global Experiment Database).
Δραστηριότητα 3 - Φιλτράρισμα απολύμανση
Όταν η Marie Curie αποδέχονταν το βραβείο Νόμπελ Χημείας το 1911, η επεξεργασία του νερού είχε ήδη αρχίσει να διαδίδεται στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Σήμερα, εκατό χρόνια μετά, γιορτάζουμε το Διεθνές Έτος Χημείας και ασθένειες που οφείλονται σε παθογόνους μικροοργανισμούς που μπορεί να μεταδίδονται με το νερό, όπως ο τυφοειδής πυρετός και η χολέρα, δεν έχουν ακόμη εξαλειφθεί εντελώς, παρόλο που τα «εργαλεία» χημικής τεχνολογίας είναι διαθέσιμα. Στη δραστηριότητα αυτή, η οποία αποτελείται από δύο πειράματα βλέπουμε πως η χημεία χρησιμοποιείται για για να καλύψει μία από τις πιο βασικές ανθρώπινες ανάγκες, για καθαρό πόσιμο νερό.