Engineering & Coding
Καθώς οι τουριστικοί προορισμοί, ιδιαίτερα τα νησιά, καλούνται να διαχειριστούν τις αυξημένες απαιτήσεις των επισκεπτών κατά την καλοκαιρινή περίοδο, ζητήματα όπως η διαχείριση απορριμμάτων, η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η υπερκατανάλωση φυσικών πόρων και η προστασία του περιβάλλοντος έρχονται στο προσκήνιο.
Σε αυτό το σύγχρονο και καινοτόμο πρόγραμμα STEM, οι μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο ως νεαροί τεχνολόγοι και λύτες προβλημάτων. Σε ρόλο «συμβούλων» ενός νησιωτικού δήμου ή φορέα τουριστικής ανάπτυξης, καλούνται να προτείνουν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν έξυπνες τεχνολογικές λύσεις για τις ανάγκες που παρουσιάζονται σε ένα νησί την περίοδο αιχμής.
Το πρόγραμμα έχει σαφή προσανατολισμό στη σύνδεση της Tεχνολογίας με την Kαθημερινότητα, την Περιβαλλοντική Ευθύνη και τη Συλλογική Δράση. Μέσα από προσομοιωμένες αποστολές, οι μαθητές ερευνούν και απαντούν σε ερωτήματα όπως:
- Πώς μπορούμε να ενημερώσουμε τους τουρίστες σε πραγματικό χρόνο;
- Πώς μπορεί ένα ρομπότ να εντοπίζει και να διαχωρίζει απορρίμματα;
- Ποια συστήματα θα βοηθούσαν στην ομαλή κυκλοφορία ή την εξοικονόμηση ενέργειας σε δημόσιους χώρους;
Με εργαλεία τη φαντασία, την τεχνολογία και την ομαδικότητα, τα παιδιά δημιουργούν πρωτότυπες λύσεις με κοινωνική και περιβαλλοντική αξία.
Οι μαθητές εργάζονται με:
- Micro:bit – προγραμματιζόμενος μικροελεγκτής για χρήση αισθητήρων, LED ενδείξεων, κινητήρων και αυτοματισμών.
- Κατασκευαστικά στοιχεία (αρθρωτά εξαρτήματα, τροχοί, κινητήρες) για τη δημιουργία μηχανικών κατασκευών και ρομποτικών οχημάτων.
- Έξυπνες κάμερες με δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης, για εφαρμογές όπως αναγνώριση σκουπιδιών, εντοπισμός πλήθους ή αυτόματες αντιδράσεις σε περιβαλλοντικές αλλαγές.
- Λογισμικά 3D σχεδίασης και 3D εκτύπωση, για να σχεδιάσουν και να εκτυπώσουν λειτουργικά εξαρτήματα και αισθητικά στοιχεία για τις κατασκευές τους.
Διαθεματικές Γνώσεις
- Φυσική: Τριβή, Ταχύτητα, Δύναμη, Νόμοι της Μηχανικής
- Τεχνολογία: Περίπλοκες Μηχανές, Αυτόματες Ρομποτικές Κατασκευές
- Μηχανική: Νοητικά Δίπολα – Στατικότητα ή Ευέλικτη Δόμηση, Δύναμη ή Ταχύτητα
- Μαθηματικά: Σύνθετες Αριθμητικές Πράξεις, Αναζήτηση Μοτίβων, Αλγόριθμοι & Απλός Προγραμματισμός
Θεματικές Ενότητες
Ενότητα 1η: Εισαγωγή στα ρομπότ & τις ρομποτικές κατασκευές, απλές μηχανές και μηχανισμοί
Ενότητα 2η: Εξοικείωση με το προγραμματιστικό περιβάλλον του Scratch, κίνηση κατασκευών μέσω κινητήρα και τηλεχειρισμός τους
Ενότητα 3η: Εισαγωγή στους αισθητήρες και στον αυτοματισμό, επιλογή τηλεχειρισμού ή αυτονομίας ρομποτικών κατασκευών
Ενότητα 4η: Εξοικείωση στη χρήση απλών αλγόριθμων στον προγραμματισμό της αυτονομίας των ρομποτικών κατασκευών (αποφάσεις, επαναλήψεις, τελεστές, μεταβλητές)
Ενότητα 5η: Εφαρμογή δεξιοτήτων στην κατασκευή «προχωρημένων» ρομποτικών κατασκευών