Ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο αξιοποιεί τις τεχνολογικές κατασκευές, ώστε να διευκολύνει τα παιδιά να γνωρίσουν την αναγκαιότητα των Μαθηματικών εννοιών και να ανακαλύψουν ότι τα μαθηματικά είναι η ακριβής γλώσσα που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε τους νόμους της Φυσικής. Οι γραμμές, τα σχήματα, οι αριθμοί και οι σχέσεις μεταξύ τους, δεν έχουν νόημα στο μυαλό ενός μικρού παιδιού, αν δεν φανεί από πού προέκυψαν και για πιο λόγο δημιουργήθηκαν.
Έτσι, κάθε δραστηριότητα είναι σχεδιασμένη κατά τέτοιο τρόπο ώστε να συνδυάζει την χειραπτική δεξιότητα με:
1. Λογικο-μαθηματικές έννοιες όπως η ταξινόμηση, η αντιστοίχιση, η διάταξη
2. Μαθηματικές γνώσεις όπως η χάραξη ευθειών γραμμών, παραλλήλων γραμμών, καθέτων γραμμών, η αναγκαιότητα της χρήσης των γεωμετρικών οργάνων, η αναγνώριση, μελέτη και κατασκευή γεωμετρικών σχημάτων, η μελέτη συμμετριών, η μέτρηση αποστάσεων, ο υπολογισμός εμβαδών επιφανειών και όγκων γεωμετρικών στερεών, ο προσδιορισμός της θέσης σημείων στο επίπεδο, οι έννοιες των αριθμητικών πράξεων κ. ά.
3. Έννοιες από τη Φυσική όπως η έννοια της δύναμης, της ισορροπίας δυνάμεων, της ταχύτητας, της τριβής, της ροπής, της πίεσης, του ηλεκτρικού κυκλώματος κ.ά.
Το πρόγραμμα απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που επιθυμούν να δώσουν μια σύγχρονη διαθεματική διάσταση στην εκπαιδευτική τους πρακτική, παρουσιάζοντας τα Μαθηματικά και τη Φυσική σαν ένα Παιχνίδι έρευνας και ανακάλυψης.
Το Μαθαίνω Μαθηματικά μέσα από την υλοποίηση των κατασκευών είναι ένα δοκιμασμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο χρησιμοποιείται τόσο στο ωρολόγιο πρόγραμμα όσο και στα πλαίσια εκπαιδευτικών ομίλων από αρκετά δημοτικά σχολεία.
Κωνσταντίνος Φωτεινόπουλος
Οι πιο απλές ερωτήσεις συνήθως έχουν τις δυσκολότερες απαντήσεις. Μέσω του συγκεκριμένου σεμιναρίου, ότι πόσο οι απλές και βασικές έννοιες των μαθηματικών είναι δύσκολο να απαντηθούν. “Τί είναι ευθεία”. “Τί είναι σχήμα”. Πώς προκύπτουν οι ορισμοί και γιατί τελικά δεχόμαστε αξιωματικά κάποιες έννοιες οι οποίες αποτελούν τα θεμελιώδη στοιχεία των μαθηματικών.
Με τη βοήθεια εποπτικών μεθόδων και υλικού και με τη βοήθεια της κατασκευής μου δόθηκε η ευκαιρία να διευρύνω το γνωστικό μου επίπεδο και να αναθεωρήσω τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι τα μαθηματικά. Θεωρώ πλέον ότι σαν δάσκαλος και καθηγητής έχω τη δυνατότητα να εμφυσήσω στα παιδιά ότι το συγκεκριμένο γνωστικό πεδίο δεν είναι μόνο αριθμοί και προβλήματα, άλλα ένας μαγικός κόσμος με απέραντες δυνατότητες.
Ιωάννης Βαβαρούτσος
Στο πρόγραμμα που παρακολούθησα για τη διδασκαλία των Μαθηματικών στο Δημοτικό βρήκα εξαιρετικά χρήσιμη και ενδιαφέρουσα την όλη διαδικασία. Βέβαια το τελευταίο σκέλος που περιελάμβανε και την κατασκευή ήταν αυτό ακριβώς που αναζητούσα όταν επέλεξα το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Αυτό οφείλεται στο ότι θα ήθελα να αντάξω στη μαθησιακή διαδικασία τη συνεργασία, τον διάλογο, την αλληλεπίδραση και τη διαδραστικότητα ώστε να είναι πιο αποτελεσματική, ευχάριστη και να κεντρίζει το ενδιαφέρον των μαθητών.
Βασιλική Μάντζιου
Το πρόγραμμα μου έδωσε την ευκαιρία να αντιληφθώ το πώς ξεκίνησαν τα Μαθηματικά και το ότι ακόμα και οι πιο σύνθετες έννοιες μπορούν να εξηγηθούν στους μαθητές, μέσα από απλά παραδείγματα, χωρίς στην πραγματικότητα να μιλάμε τη γλώσσα των Μαθηματικών.
Εντύπωση μου προκάλεσε το γεγονός ότι η εισαγωγή βασικών μαθηματικών εννοιών γίνεται ουσιαστικά από το νηπιαγωγείο, όπου μπαίνουν και τα θεμέλια για τη μαθηματική σκέψη. Νομίζω πως το πρόγραμμα δίνει τροφή την εξέλιξη μας και το κυριότερο κάνει τον κλαδο της εκπαίδευσης να είναι πιο ενδιαφέρων και ευχάριστος απ’ ότι μπορούσα να φανταστώ. Ειδικά μέσα από την κατασκευή οι μαθητές μπορούν να έρθουν σε επαφή με βασικές μαθηματικές έννοιες, να τις βιώσουν και να απολαύσουν το μάθημα, χωρίς να καταλαβαίνουν στην πραγματικότητα ότι κάνουν μάθημα.