Μέχρι το 2035 ολοένα και λιγότεροι ανειδίκευτοι εργάτες θα καταφέρνουν να έχουν πρόσβαση στην αγορά εργασίας όχι λόγω της ανεργίας που εξαπλώνεται, αλλά λόγω των τεχνολογικών συνθηκών. Οι δουλειές που μέχρι τώρα θεωρούνταν προπύργιο της εργατικής τάξης και αναγκαίες συνθήκες για τη μισθωτή εργασία, σε λίγα χρόνια θα αντικατασταθούν με νέα επαγγέλματα που θα έχουν άμεση σχέση με τις τεχνολογικές εξελίξεις. Κάποια επαγγέλματα, αναπόδραστα, θα γίνουν πιο αυτοματοποιημένα τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, οι τεχνολογικές αλλαγές θα βελτιώσουν κάποια άλλα και θα δημιουργήσουν νέες δουλειές και ευκαιρίες. Το μέλλον δεν θα είναι μια μάχη ανθρώπων με μηχανές, αλλά μια ευκαιρία οι άνθρωποι να χειρίζονται αυτές τις μηχανές και έτσι να κάνουν την εργασία τους πιο ενδιαφέρουσα.
Οι σημαντικές αλλαγές
Αυτονόητα όλοι αντιλαμβάνονται ότι θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στην αγορά εργασίας. Η πιο σημαντική είναι ότι θα υπάρξει έκρηξη στη συνδεσιμότητα των συσκευών, στον όγκο των δεδομένων και στην ταχύτητα των υπολογιστών. Και όλα αυτά σε συνδυασμό με την ταχεία πρόοδο των αυτοματοποιημένων συστημάτων και της τεχνητής νοημοσύνης. Κάτι που σημαίνει ότι οι ρομποτικές συσκευές θα μπορούν να εκτελέσουν πολλές εργασίες πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη ασφάλεια από ό,τι ο άνθρωπος. Υπό αυτό το πρίσμα ο βιομηχανικός ή και ο ανειδίκευτος εργάτης θα είναι είδη υπό εξαφάνιση. Η ανάπτυξη του αυτοματισμού θα αυξήσει την πολυπλοκότητα των εργασιών. Πολλές δουλειές που σήμερα δεν χρειάζονται ιδιαίτερα προσόντα είτε θα βγουν εκτός κάδρου είτε θα αυτοματοποιηθούν. Απότοκο αυτής της αλλαγής θα είναι θα αναπτυχθούν μέσω της εκπαίδευσης νέα μαθησιακά περιβάλλοντα που θα έχουν άμεση σχέση με αυτές τις νέες θέσεις εργασίας. Το 75% των νέων επαγγελμάτων θα στηρίζεται στην επιστήμη, στην τεχνολογία, στην μηχανική και στα μαθηματικά.
Σημαντικοί σταθμοί στον τομέα της τεχνολογίας σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική κοινότητα
1980
Ο Σέυμουρ Παπέρτ (Seymour Aubrey Papert, 1928 – 2016), Νοτιοαφρικανός μαθηματικός, επιστήμονας της πληροφορικής και της εκπαίδευσης και μέλος του MIT, εξελίσσει καταλυτικά τη δουλειά του καθηγητή του Ζαν Πιαζέ (Jean Piaget) και θεμελιώνει τον εποικοδομητισμό ή κονστρουξιονισμό (constructionism), προτείνοντας διαφορετικούς τρόπους εκπαίδευσης των μαθητών στα σχολεία.
Σύμφωνα με τη θεωρία της κονστρουξιονιστικής μάθησης, οι μαθητές κατασκευάζουν νοητικά μοντέλα για να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους. Ο κονστρουξιονισμός υποστηρίζει την μαθητοκεντρική μάθηση, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές χρησιμοποιούν πληροφορίες που ήδη γνωρίζουν για να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις. Οι μαθητές μαθαίνουν συμμετέχοντας σε συνθετικές εργασίες (projects), όπου κάνουν συνδέσεις μεταξύ διαφορετικών ιδεών και τομέων γνώσης. Σε αυτή τη διαδικασία, οι δάσκαλοι υποστηρίζουν και διευκολύνουν τους μαθητές, αντί να τους καθοδηγούν με τη χρήση διαλέξεων ή καθοδήγησης βήμα προς βήμα. Επιπλέον, ο κονστρουξιονισμός θεωρεί ότι η μάθηση μπορεί να συμβεί πιο αποτελεσματικά όταν οι άνθρωποι συμμετέχουν ενεργητικά στην κατασκευή υλικών αντικειμένων, στον πραγματικό κόσμο. Με αυτή την έννοια, ο κονστρουξιονισμός συνδέεται με τη βιωματική μάθηση και βασίζεται στην επιστημολογική θεωρία του κονστρουκτιβισμού του Jean Piaget. Σημαντικός είναι επίσης και νόμος των 2/3: Εξηγεί ότι δεν είναι δυνατόν ένας δάσκαλος να έχει στη διάθεσή του τα 2/3 της σχολικής ώρας (τα 2/3 των 45 λεπτών είναι 30 λεπτά) και 25 μαθητές μόλις 15 λεπτά για να αναδείξουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, δηλαδή κάθε μαθητής να έχει λιγότερο χρόνο του ενός λεπτού.
Ο WRO Hellas είναι ο φορέας όλων αυτών που περιγράφει και αναδεικνύει η ταινία, με έμφαση στο γεγονός ότι οι διαγωνισμοί ρομποτικής δεν είναι προϊόν μυθοπλασίας, αλλά σκληρής εργασίας και προετοιμασίας πριν από τη διεξαγωγή τους. Χιλιάδες μαθητές σε όλη τη χώρα δημιουργούν ομάδες. Με την καθοδήγηση των δασκάλων (προπονητών) τους και την υποστήριξη των γονιών τους εργάζονται καθημερινά, με σκοπό να φανταστούν ως μηχανικοί και να επιλύσουν με μοναδικό τρόπο τα θέματα που θέτει ο διαγωνισμός. Να λειτουργήσουν ως ομάδα, τόσο στην πορεία προς τον διαγωνισμό όσο και κατά την ημέρα του διαγωνισμού.
Η διαγωνιστική ημέρα είναι το επιστέγασμα όλης αυτής της προσπάθειας μαθητών/τριών και προπονητών-δασκάλων τους σε σχηματισμό ομάδων που διαρκεί 5 μήνες (Οκτώβριος – Φεβρουάριος για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό και Μάρτιος -Ιούλιος για τον Εθνικό διαγωνισμό που οδηγεί στην ετήσια World Robot Olympiad).
Εξίσου σημαντικό στοιχείο είναι ο σεβασμός στους κανόνες και στο διαγωνιστικό πλαίσιο και ο αλληλοσεβασμός μεταξύ των παιδιών που συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία. Άρα μιλάμε για μία διαπαιδαγώγηση γενικότερη και για μία σμίλευση χαρακτήρων, με την οποία εκπλήσσονται θετικά και οι γονείς – στυλοβάτες όλης αυτής της άοκνης προσπάθειας.
Οι ταινίες άλλωστε βασίζονται στην πραγματική ζωή και μας εμπνέουν για να συνεχίσουμε να γινόμαστε καλύτεροι, να λαμβάνουμε παραστάσεις, να γνωρίζουμε νέους ανθρώπους και να ανακαλύπτουμε την ουσιαστική πλευρά μας, ο καθείς και η καθεμία: την ανθρώπινη!
(Έτσι, όπως ακριβώς το είπε ο Σεφέρης: «Σ’ αυτό τον κόσμο, που ολοένα στενεύει, ο καθένας μας χρειάζεται όλους τους άλλους. Πρέπει ν’ αναζητήσουμε τον άνθρωπο, όπου και να βρίσκεται. Όταν στο δρόμο της Θήβας, ο Οιδίπους συνάντησε τη Σφίγγα, κι αυτή του έθεσε το αίνιγμά της, η απόκρισή του ήταν: ο άνθρωπος. Τούτη η απλή λέξη χάλασε το τέρας. Έχουμε πολλά τέρατα να καταστρέψουμε. Ας συλλογιστούμε την απόκριση του Οιδίποδα.»)
Εμείς στον WRO Hellas είμαστε εδώ για να δημιουργούμε, να βλέπουμε τα παιδιά να κατασκευάζουν και να προγραμματίζουν ρομπότ. Αυτό για εμάς είναι μια πραγματικότητα που δεν αποτελεί επιστημονική φαντασία. Όλα αυτά τα χρόνια (ήδη διανύουμε τον ενδέκατο χρόνο παρουσίας) έχουμε δει παιδιά δημοτικού να μεγαλώνουν και να γίνονται φοιτητές/τριες, έχοντας γαλουχηθεί με όλες αυτές τις αρχές που προαναφέραμε.
Για τον WRO Hellas, για τον επίσημο Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στην Ελλάδα και στην Ν.Α. Ευρώπη, αυτό αποτελεί τη μεγαλύτερη ικανοποίηση. Με τη γενιά που μεγαλώνουμε από κοινού, αντλούμε το σθένος και το κουράγιο για τα επόμενα χρόνια, τα οποία προβλέπονται εξίσου απαιτητικά και ελπιδοφόρα συνάμα.
Γι’ αυτό και θεωρούμε ότι ο χρονικός συγχρονισμός της συγκεκριμένης ταινίας δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερος: Την κατάλληλη στιγμή, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες της χώρας μας η COSMOTE αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να αναδείξει τη προσπάθεια που καταβάλλουν χιλιάδες παιδιά στην πατρίδα μας για να συγκλίνουν τεχνολογικά με εκατομμύρια παιδιά από όλο τον κόσμο.
Μερικά στοιχεία της πορείας μας
Από το 2008 έως το 2018, τα ποιοτικά και ποσοτικά μας επιτεύγματα μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
- Την 2η, την 3η θέση και την 4η θέση έχει κατακτήσει η Ελλάδα στη World Robot Olympiad (2015, 2017, 2016 & 2018 αντίστοιχα, κατηγορίες Football και Open Elementary)
- Περισσότερες από 50 ελληνικές ομάδες έχουν προκριθεί σε τελικούς της World Robot Olympiad
- Περισσότεροι από 1600 εκπαιδευτικοί έχουν καταρτιστεί δωρεάν επάνω στην εκπαιδευτική ρομποτική
- Περισσότερα από 700 σχολεία έχουν εφοδιαστεί εντελώς δωρεάν με εξοπλισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής
- 1200 σχολεία Α’/θμιας και Β’/θμιας ασχολούνται επιμελώς με την εκπαιδευτική ρομποτική
- Περισσότερες από 800 μαθητικές ομάδες έλαβαν μέρος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου που διοργανώθηκε τον Μάρτιο του 2018
Το ποτάμι γνώσης που άνοιξε και καθοδηγεί ο WRO Hellas, ευχόμαστε να αποτελέσει την αφορμή της τεχνολογικής ανάπτυξης και της σύγκλισης της χώρας μας με τις προηγμένες χώρες του κόσμου.
Να έχετε μια καλή χρονιά με Υγεία και να βάλουμε όλοι, όλες μας τις δυνάμεις για έναν καλύτερο χρόνο.
Σομαλακίδης Ιωάννης
Πρόεδρος WRO Hellas