STEM Education Ε-ΣΤ Δημοτικού Εκπαιδευτική ρομποτική με Scratch 2.0 (coding)

Εκπαιδευτική ρομποτική με Scratch 2.0 (coding)

Το πρόγραμμα Εκπαιδευτική ρομποτική με Scratch 2.0 (coding) είναι σχεδιασμένο να παρέχει προχωρημένη γνώση στους μαθητές των τριών τελευταίων τάξεων του δημοτικού, πέραν της εισαγωγής στην ρομποτική.

Οι μαθητές θα μάθουν κατ’ αρχήν προγραμματισμό (coding) χρησιμοποιώντας το Scratch, θα εμπεδώσουν διασκεδάζοντας την ύλη που αφορά τα Μαθηματικά και τη Φυσική του Δημοτικού (και κάτι παραπάνω) προγραμματίζοντας διαδραστικά πειράματα, ιστορίες, ηλεκτρονικά παιχνίδια & animation,  και θα κατασκευάσουν ρομποτικές κατασκευές με LEGO WeDo 2.0 & Scratch. Οι δραστηριότητες αυτές θα τα ψυχαγωγήσουν, θα εμβαθύνουν σημαντικά τις γνώσεις τους και θα τους διδάξουν δεξιότητες ικανές να υποστηρίξουν την μελλοντική τους πορεία στην κοινωνία του αύριο.

Το πρόγραμμα είναι ιδανικό στο να προετοιμάζει τους μαθητές για να συμμετάσχουν στους  ετήσιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής ειδικά για μαθητές Δημοτικού, αφού τους μαθαίνει να ανταπεξέρχονται στις κατασκευαστικές προκλήσεις, απελευθερώνοντας έτσι τις δημιουργικές τους δυνάμεις στην κατασκευή στιβαρών, ευφυών και αυτόνομων κατασκευών.

Προγραμματισμός: μια βασική δεξιότητα στην ψηφιακή εποχή.

Τα παιδιά μεγαλώνουν σε έναν πολύ διαφορετικό κόσμο από αυτόν των γονέων τους. Τα κινητά τηλέφωνα, οι υπολογιστές, το Youtube και το Facebook είναι ενταγμένα στην καθημερινότητά τους. Ακόμη και τα παιχνίδια είναι ψηφιακά και πολλά είναι προγραμματιζόμενα, όπως τα Lego WeDo.

Είναι άλλο πράγμα να γνωρίζουμε πώς να χρησιμοποιούμε αυτές τις τεχνολογίες  και άλλο να κατανοούμε τη λογική πίσω από αυτές. Όταν οι μαθητές μαθαίνουν να προγραμματίζουν, καταλαβαίνουν και πειραματίζονται διαλύοντας και ανασυνθέτοντας τα εργαλεία του ψηφιακού κόσμου που τους περιβάλλουν. Η κωδικοποίηση επαναφέρει την φαινομενική «μαγεία» της τεχνολογίας, ώστε να κατανοήσουν πραγματικά τη λογική και την επιστήμη που ελέγχει αυτή την τεχνολογία – μια ανακάλυψη που είναι ακόμη πιο σαγηνευτική.

Η εξάρτησή μας από την τεχνολογία συνεχώς αυξάνεται. Οι σημερινοί μαθητές πρέπει να είναι σε θέση όχι μόνο να χρησιμοποιούν παθητικά αυτή την τεχνολογία, αλλά οφείλουν να την κατανοούν και να την ελέγχουν, καθιστώντας τους δημιουργούς αυτής της τεράστιας ψηφιακής τεχνογνωσίας.

Γιατί τα παιδιά πρέπει να μάθουν να προγραμματίζουν;

Τα τελευταία χρόνια, η σημασία του προγραμματισμού έχει γίνει αντικείμενο αυξανόμενου διεθνούς ενδιαφέροντος. O πρώην Πρόεδρος  των Η.Π.Α., Obama, ενέταξε στην υποχρεωτική εκπαίδευση των δημοτικών σχολείων τον προγραμματισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών. Και πρόσφατα, ένα βίντεο από το code.org, που έγινε ανάρπαστο στο διαδίκτυο, ενθάρρυνε τους μαθητές να μάθουν να κωδικοποιούν. Είναι ιδιαίτερα σαφές ότι η ικανότητα κωδικοποίησης είναι κομβικής σημασίας.

Ο προγραμματισμός δεν έγινε τυχαία δημοφιλής. Είναι πια ευρέως κατανοητό ότι η γνώση του τρόπου προγραμματισμού είναι απαραίτητη, ειδικά για τις νεότερες γενιές. Η απλή εκμάθηση των γεγονότων χάνει τη σπουδαιότητά της σε έναν κόσμο όπου η Google μπορεί να απαντήσει σε ικανοποιητικό βαθμό σχεδόν οποιαδήποτε ερώτηση σε χιλιοστά του δευτερολέπτου. Σε ένα κόσμο συνεχώς εξελισσόμενο και απρόβλεπτο, είναι οι απαιτούμενες δεξιότητες που θα επιτρέψουν στους μαθητές να πετύχουν, και σε αυτό το σύνολο δεξιοτήτων πρέπει να περιλαμβάνεται και η συγγραφή κώδικα προγραμματισμού.

Ο προγραμματισμός δεν πρέπει να είναι δύσκολος στην εκμάθηση

Με το Scratch ο προγραμματισμός γίνεται μια σχετικά απλή διαδικασία. Ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά του Scratch είναι ότι δίνει άμεση ανατροφοδότηση, η οποία είναι καίριας σημασίας στη συγγραφή κώδικα προγραμμάτων. Αν ένα παιδί προγραμματίσει ένα αντικείμενο ώστε να μετακινηθεί με ένα συγκεκριμένο τρόπο και στη συνέχεια αμέσως βλέπει τα αποτελέσματα που θέλει, τότε ξέρει ότι χειρίστηκε τον κώδικα σωστά. Αυτός ο τύπος άμεσης επιβράβευσης είναι ένα απίστευτα ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο.

Η εκμάθηση του προγραμματισμού είναι το ίδιο με την εκμάθηση οποιασδήποτε άλλης γλώσσας, καθώς η δεξιότητα εξασκείται και δοκιμάζεται συνεχώς. Ακριβώς όπως οι γλώσσες διευρύνουν την ικανότητα επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων, ο προγραμματισμός δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να δημιουργούν ψηφιακά εργαλεία  και εφαρμογές που επηρεάζουν τους γύρω τους. Απλά με τη χρήση ενός υπολογιστή, τα παιδιά μπορούν να αξιοποιήσουν τις ικανότητές τους στον προγραμματισμό, για να δημιουργήσουν ψηφιακές εφαρμογές που θα μπορούσαν να αλλάξουν τον κόσμο.

Ο προγραμματισμός μπορεί να αλλάξει τον κόσμο

Ξέρουμε ότι τους τελευταίους αιώνες, οι άνθρωποι βασίστηκαν στο γραπτό λόγο για να διαδώσουν ιδέες. Η γραφή παρείχε τη δυνατότητα ανατρεπτικών αλλαγών. Σήμερα, ωστόσο, η συγγραφή από μόνη της δεν αρκεί. Για να προκαλέσουμε αλλαγή νοοτροπίας, είναι σημαντικό να αξιοποιήσουμε τα ψηφιακά μέσα.

Ας πάρουμε για παράδειγμα τη λεγόμενη Αραβική Άνοιξη. Τα ψηφιακά μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ενημέρωσης προώθησαν ένα επαναστατικό κύμα διαδηλώσεων και διαμαρτυριών που άλλαξαν την πορεία της Μέσης Ανατολής. Το γράψιμο βέβαια διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην έκθεση των αδικιών που συμβαίνουν στην περιοχή, αλλά οι άνθρωποι χρειάστηκαν επίσης έναν τρόπο οργάνωσης και διαμαρτυρίας. Ένα δοκίμιο, ανεξάρτητα από το πόσο καλά είναι γραμμένο, δεν θα μπορούσε να επιφέρει αυτή την αλλαγή από μόνο του.

Πληροφορίες Προγράμματος

  • Ηλικία: 9-11 ετών
  • Αριθμός μαθημάτων: 28 
  • Διάρκεια: 90′
  • Αριθμός μαθητών: 16 μαθητές

«Έχετε μια ιδέα για την επόμενη μεγάλη καινοτομία; Εξαιρετικά! Μπορείτε να τη εφαρμόσετε στην πράξη;»

Όλοι έχουν ιδέες. Μόνο ορισμένοι, όμως, μπορούν να τις υλοποιήσουν με τα κατάλληλα εργαλεία. Η ικανότητα κωδικοποίησης διακρίνει όσους έχουν απλώς μια ιδέα από εκείνους που μπορούν να κάνουν τις ιδέες τους πραγματικότητα.

Αν θέλετε το παιδί σας να είναι ένας στοχαστής και ένας καινοτόμος που να μπορεί να υλοποιήσει τις ιδέες του, τότε πρέπει να το ενθαρρύνετε να μάθει πώς να προγραμματίζει. Ο προγραμματισμός δίνει στα παιδιά την αυτοπεποίθηση ότι μπορούν να είναι σχεδιαστές και κατασκευαστές.

Διαθεματικές Γνώσεις


  • Φυσική: Ηλεκτρισμός, Μαγνητισμός, Μηχανική, Τριβή, Ολίσθηση
  • Τεχνολογία: Ηλεκτρονικά παιχνίδια, Animation, ρομποτικές κατασκευές
  • Μαθηματικά: Διαδραστικά αριθμητικά πειράματα, Προγραμματισμός (coding), προγραμματισμός ρομποτικών μοντέλων
  • Μηχανική: Στιβαρότητα ρομποτικών κατασκευών, ταχύτητα & δυναμική, επίλυση προβλήματος
  • Γλώσσα: Μέθοδος καταγραφής με επιστημονική ορολογία των πειραμάτων και των αποτελεσμάτων τους

Θεματικές Ενότητες


Ενότητα 1η : Εισαγωγή στον μικρόκοσμο του Scratch

Ενότητα 2η : Animation, Gaming και storyboarding

Ενότητα 3η: Διαδραστικά πειράματα Φυσικής, Μαθηματικών, Γεωγραφίας σε σενάρια Scratch

Ενότητα 4η: Εισαγωγή στους ρομποτικούς αυτοματισμούς με WeDo 2.0, αυτοματισμοί με κριτήρια τις προδιαγραφές που επιβάλλουν οι διαγωνισμοί

Ενότητα 5η: Προκλήσεις στην κατασκευή στιβαρών κατασκευών με προδιαγραφές ειδικά για τους διαγωνισμούς ρομποτικής και ταυτόχρονη μελέτη ρομπότ που διακρίθηκαν σε προηγούμενος διαγωνισμούς

0 Comments

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *